Suomalaisten esi-isät olivat metsästäjä-keräilijöitä ja
Suomi on tunnettu luonnostaan, joten ei ole yllättävää, että metsästysaiheisia
laulujakin on tehty. Jostain syystä vaikuttaa kyllä siltä, että laulujen
metsästysreissut menevät useimmiten pahan kerran pieleen. Mieleen nousevat
sellaiset kuplettihenkiset laulut kuin Reino Helismaan Sorsanmetsästys, jonka myös esimerkiksi Hector on uusintalevyttänyt
(ja luokitellut lastenlauluksi), Pertti Metsärinteen yhtyineen esittämä Hirvenmetsästys ja lastenmusiikkiyhtye Fröbelin
palikoiden Leijonan metsästys.
Esimerkiksi hirviporukoilla on varmasti omat hieman toisenlaiset
perinnelaulunsa, mutta niihin en tässä yhteydessä perehdy.
Mainitsemistani kolmesta laulusta vanhinta perua on
kuplettiperinteen suora jatkaja Sorsanmetsästys,
jossa viisi miestä lähtee aseineen rannalle kesäisenä yönä aikeenaan sorsien
ampuminen. Musiikillisesti kappale on hilpeä renkutus. Tarinassa metsästysaika
alkaa keskiyöllä, jolloin kajahtaa myös ensimmäinen laukaus – Heikin jalkaan.
Tällöin saadaan kuulla myös laulun kertosäkeistö ja samalla teesi: ”Mutta
vaatiihan miehiä taistelukin, saati sorsanmetsästys.” Miehet ovat pelottomia,
mutta niin myös sorsat. Metsästyksen seuraava uhri on metsämies Eemeli, jonka
nyrkissä laukeaa käsikranaatti (ei ehkä tavanomaisin sorsanmetsästysmetodi).
Paukuttelu kuitenkin jatkuu ja sorsapaistin syömisestä uneksitaan, kunnes Kalle
uppoaa veteen vartiksi. Metsästys muuttuu jo varsinaiseksi sorsia vastaan
kohdistuneeksi sotatoimeksi, mutta sorsia ei saada matalaksi. Sen sijaan
kertojan ampuma laaki osuu Julleen, joka puolestaan kostoksi ampuu takaisin. Aamunkoitteessa
viisikko kärrätään ambulanssilla sairaalaan paikattavaksi – ”Kalleen ilmaakin
punpattiin”. Kaikki jäävät kaikesta huolimatta henkiin sorsanmetsästystaistelusta
ja asenne on edelleen kohdillaan, vaikkei saalista tullutkaan. Viinan osuudesta
vahingonlaukauksiin ei puhuta, eli joko se on jätetty mainitsematta tai sitten
kaverukset vain ovat onnettoman kyvyttömiä aseenkäsittelijöitä. Laulun
aihepiiri on varsin makaaberi, kun kaverukset ampuvat toisiaan, mutta laulutapa
ja musiikki pyhittävät kappaleen hyväntuuliseksi rillumarei-renkutukseksi.
Lastenlauluksi kappaletta ei kyllä ensimmäisenä mieltäisi (oppivat pennut vielä
pahoille tavoille).
Hirvenmetsästys on
parodia Dannyn esittämänä suomennoksena tunnetusta Aaveratsastajat-kappaleesta. Laulun aluksi kuvaillaan, kuinka
talonpoika ajaa traktorillaan pellolla. Pian kerrotaan jo jahdin alkamisesta ja
hirviporukan pähkäilystä – ”hirvi vai ei?” kuuluu usein toisteltu kertosäkeistö.
Ainakin ensimmäisen metsästäjän bongaama ”saalis” jää ampumatta, kun
jahtitoveri huomauttaa kohteen olevan linja-auto. Jahti siis jatkuu. Samaan
aikaan farmari ajelee edelleen pellollaan, jonka laitaan metsästäjät saapuvat.
Taas pohditaan, onko havaittu hirvi. Metsästäjät päätyvät siihen tulokseen,
että ”tulta täysi laidalta, tuol hirvi tallustaa!” Havaittu ”hirvi” on tosin
varsin erikoinen – sillä on jalassa kumisaappaat ja selässä reppu. Jahtiporukan
ampuessa traktoria säikähtänyt talonpoika juoksee karkuun ja huutaa mennessään
olevansa rauhoitettu eläin. ”Turpa kiinni, hirvi!” karjaisee metsästäjä
vastaukseksi. Onnekseen farmari pääsee pakoon. Jahtiporukka ihailee isoa
saalistaan, mutta yksi heistä kiroaa, että harmillisesti hirven vasa oli liian
nopea. Voidaan siis päätellä, että hirvenmetsästäjät ovat joko huononäköisiä,
tyhmiä, liian monta jahtiryyppyä ottaneita tai kaikkia kolmea. Miettiä sopii,
kritisoidaanko tällä suomalaista alkoholi- vai metsästyskulttuuria, kenties
molempia tai niiden yhdistämistä. Kovin tiukkana kulttuurikritiikkinä
parodista, sketsimäistä laulua on vaikea pitää.
Leijonan metsästys
poikkeaa sikäli edeltävistä metsästyslauluista, ettei Suomessa ole liiemmälti
leijonia metsästettäviksi. Kappale rakentuu yksinkertaiselle, mutta tarttuvalle
rock-riffille, jota toistetaan läpi laulun. Toisto on oleellinen elementti myös
sanoituksessa – jokainen esilaulajan virke toistetaan muiden laulajien
toimesta. Jokainen säkeistö alkaa samalla tavoin: ”Leijonaa mä metsästän.
Tahdon saada suuren. Enkä pelkää ollenkaan.” Tätä fraasia voisi pysyvyytensä
takia kutsua myös kertosäkeistöksi, vaikka tyypillisestä
säkeistö–kertosäkeistö-kaavasta eli AB-muodosta se poikkeaa sikäli, että se
kuullaan aina ensimmäisenä. Kappaleen rakennekaavaa voisi pohtia pidemmällekin.
Joka tapauksessa metsästäjä kohtaa reitillään erilaisia esteitä, joita ei voi
ylittää, alittaa tai kiertää – on viiltävää ruohikkoa, upottava suo, kylmä joki
ja lopulta vuori, jossa on luola. Luola on pimeä ja kylmä, mutta sieltä löytyy
jotain pehmeää ja karvaista. Peloton metsästäjä kiljaisee ”Iik, leijona!” ja
juoksee vauhdilla (musiikin tempo nopeutuu) karkuun samaa reittiä, mikä voidaan
päätellä äänitehosteista, jotka kuvaavat esimerkiksi sillan ylittämistä ja
jotka on kuultu jo aiempien säkeistöjen yhteydessä. Lopulta metsästäjä, joka
siis ”ei pelännyt ollenkaan”, pääsee helpotuksekseen kotiin – ”ovi auki, ovi
kiinni. Vihdoinkin kotona!”
Kuinka siis kävikään? Mikään mainituista metsäreissuista ei
johda toivottuun kaatoon. Hirvenmetsästäjät ampuvat traktoria, sorsanmetsästäjät
toisiaan ja leijonanmetsästäjä juoksee kotiin. Luonnonsuojelijoilla ei pitäisi
olla valittamista lopputulosten suhteen, kun kaikki metsästäjät epäonnistuvat
aikeissaan. Laulut ovat kaikkinensa varsin leppoisia, vaikka traktori ja
sorsanmetsästäjät kärsivätkin vahinkoja – tosin sorsanmetsästäjät kuittaavat
sattumukset asiaankuuluvina taisteluarpina. Laulujen perusteella voisi
päätellä, että suomalaisten metsästystaidot ovat vuosikymmenten ja –satojen
aikana heikentyneet, vaikka tuskinpa näistä kannattaa metsästäjien tai
muidenkaan loukkaantua. Lapset oppivat (ehkä) varomaan leijonia ja viinan
kittaamista metsästyksen aikana voidaan tarkastella kriittisesti kuten myös
kokemattomien lähtöä metsästyspuuhiin. Saattaahan jutuissa hieman tosipohjaakin
olla. Varoittavasta esimerkistä voi olla hyötyä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti