Millainen mainos on kaikkein ärsyttävin? Asiasta lienee itse
kullakin omat mielipiteensä, mutta minua eniten nyppivät sellaiset, joissa on
jokin tarttuva laulunpätkä ja joita toistetaan tarpeeksi usein. Auditiivisen
eli kuulemalla oppivan ihmisen muistiin nämä simppelit mainosrenkutukset voivat
takertua vuosiksi. Jokin sana voi muistua mieleen väärin, mutta yleispiirteet
säilyvät. Seuraavaksi hieman esimerkkejä – muistatko nämä? En ota syitä niskoilleni, jos ne jäävät päähän soimaan.
Vesipuisto Serena käytti vuosia omaa mainoslauluaan yhdessä
kohdetta esittelevän kuvamateriaalin kanssa: ”Vesipuisto Serena kaikki mukaan viettelee. Vesipuisto Serena loman
vauhtiin laukaisee. Tule mäkiliukuriin, hyppää virran pyörteisiin.
Kesätunnelmaan meidät kaikki nostaa hurjimpaan. Tulkaa kaikki nauttimaan,
kesästä kaiken irti saa Serena.” Tämähän on tärkeää muistaa. Mutta oliko se
tunnelma hurjempaa vai kuumempaa?
Sitten jo historian hämäriin hautautunut laajakaistamainos
jostain 2000-luvun alusta – en edes muista, minkä operaattorin tai onko sitä
enää olemassakaan. Joka tapauksessa mainoksessa mieshenkilö puku päällä
esittelee aiheen: ”Minuutti on liian
pitkä aika, verkkoon pitää päästä paljon nopeammin” ja monistuu laulamaan
kaanonissa itsensä kanssa ”paljon
nopeammin, paljon nopeammin…” Silloin ne kohisevat, piipittävät
puhelinmodeemit olivat vielä arkipäivää. Ainakin laulun palautuessa mieleen
muistaa, miten vaikeaa se nettiin pääsy oli joskus. Vähintään yhtä vaikeaa on
yrittää unohtaa mainittu laulunpätkä, koska ihmisen muisti on valitettavan
valikoiva – lukion pitkästä matematiikasta ei ole enää oikein minkäänlaista
muistikuvaa, mutta tällaiset rallatukset
sitten muistaa.
Minigrip-pusseja kaupiteltiin visuaalisesti muistaakseni sangen
vaatimattomalla mainoksella, johon liittyi pehmeän naisäänen iskelmällinen
hymni: ”Ota talteen mansikat, herneet,
sienet, herukat. Yrtit, mehut, lihat, kalat, kaikki kesän herkkupalat. Minigrip.”
Kuvallisuudella ei riehakoinut myöskään Olvin mainos, jossa piirretty tuoppi lauloi:
”Älä ota sitä vakavasti. Älä ota sitä
vakavasti. Illalla taas tavataan ja lauletaan uudelleen. Älä ota sitä
vakavasti…” Nykyään tämäkin tulkittaisiin kai laittomaksi juomiseen
kannustamiseksi.
Varsin kamala mainos tarttuuvuudessaan oli myös Sunnuntain
leivontatuotteita esittelevä pätkä, jossa pikkuoravaääniset pullaukot tanssivat
ja lauloivat vuorotellen näkymättömäksi jääneen miesäänen kanssa. Pätkä oli
melko pitkä ja on allekirjoittaneelta jo osittain unohtunut, mutta tällaisia
kohtia siinä oli: ”Valmista vaivatta –
näin on, ja ihanan rapsakka! Piirakkaa maistuvaa – suolaista, makeaa. On kakku
suklaisaa – suussasulavaa. Sillä onhan sunnuntai – lepopäivä, totta kai!”
Muutama vuosi sitten tv:ssä pyöri jokin muukin tanssivien ja laulavien pullien
mainos, mutta siinä vaiheessa television kaukosäätimessä oli jo onneksi
mykistystoiminto.
Televisiomainosten suhteen auditiivista ihmistä auttaa
kaukosäätimen mykistyspainike – äänettömälle vain koko mainoskatko. Ilman sitä
päässä soisi tänä päivänä varmasti myös laulavien Jaffa-hedelmien veisaus ja
kurkkutabletti Bafucinia ylistävän, valkoista flyygeliä soittavan naisen
lallatus. Sen sijaan radiomainoksilta on vaikeampi välttyä, radiosta kun ei näe,
milloin mainoskatko päättyy. Lopetin radion kuuntelun joitain vuosia sitten
lähes kokonaan, mutta absoluuttinen välttäminen on lähes mahdotonta. Siksipä
pari vuotta sitten mieleen iskostui jouluinen Kotisinappi-mainos, jossa
Kulkusten kertosäkeistön melodialla lauletaan: ”Kinkulle, kinkulle Kotisinappi. Tunnistat sen tutusta mökin kuvasta.”
Nyt ei voi enää katsoa Kotisinappi-purkkia ilman, että teema alkaa pyöriä
päässä. Ei ole yhtään ärsyttävää, kun avaa jääkaapin, näkee sinappipurkin ja
siinä sitä taas ollaan, ”kinkulle,
kinkulle…”. Kun ei edes pidä sinapista!
Marinetti-pihvejä mainostettiin aikanaan innokkaasti
tunnuslaulujen avulla. Niitä taisi olla useampikin, mutta yksi oli
avaruusaiheinen. Loppupuoli kuului näin: ”Kera
kultsuni kosmonautin Marinettini herkun nautin. On helppoa haku, tuoksu ja maku
kiirivät kosmokseenkin. Marinetti – se on pihvi.” Mikähän järki siinäkin
oli…
Radiomainosten hitteihin luokittelisin myös
valuutanvaihtoaikoihin soitetun euroinformaatiorenkutuksen: ”Tiesithän että euro kelpaa pian ihan
kaikkialla, kaikkialla paitsi Britteinmaalla. Yksi euro viisi markkaa ja
penneinä päälle, yhdeksän neljä viisi seitsemän kolme. Siis ei melkein mänty,
ei melkein kataja, ei melkein koivu vaan melkeinpä kuusi, tuo valuuttamme
uusi…” Kappale oli kaikkinensa ontuva rytmiikasta laulutyyliin, mutta sen
ansiosta voi aina palauttaa mieleen, kuinka monta markkaa euro taas olikaan.
Samoihin aikoihin rahalaulun kanssa mainosti Stiga
ruohonleikkureitaan: ”Stiga on kulkija
luonnostaan, syntynyt ruohoa leikkaamaan. Stiga on ketterä käänteissään,
liikkuu se kuin menis itsestään. Ajetaanpa poijjaat Stigalla vaan, eipä ole
nurmikko rempallaan. Huoletonta huvia on leikkuutyö, Stiga kun ruohoa tasaseen
syö!” Ei lauluna ärsyttävimmästä päästä, mutta muistettavana varsin
tarpeeton jollotus. Samana kesänä kampanjoivat myös jäätelökioskit: ”Tervetuloa Ingman Sun Ice kioskille, keskitä
jäätelöhankintasi sille. Kivan yllärin tarjoaa kioski jokainen, joka sadas
jäätelö on ilmainen. Ingman Sun Ice. Ingman Sun Ice.” Siinäkin oli melko
nykivä ja heppoinen melodia, mutta tarpeeksi usein toistuessaan mieleenpainuva.
Siinäpä sitä on muisteltavaa. Mainittakoon, että osaan myös
luetella kaikki suomen kielen 21 indefiniittipronominia (joka, jokainen, joku…),
koska rytmitin ne mieleeni tietyllä tavalla. Hoilotin itselleni muistiin myös
elokuvalippujen varausnumeron joskus vuoden 2003 aikoihin – se oli 85189. Joskus
mietin, mitä jos vanhemmiten sortuu johonkin muistisairauteen. On sitten
hoitohenkilökunnalla hilpeää, kun asiakkaan ainoana ulosantina ovat kymmeniä
vuosia vanhat mainoslällätykset. Luultavasti siinä vaiheessa EU on jo kieltänyt
sinapin, Stiga on siirtynyt valmistamaan jotain ihan muuta kuin
ruohonleikkureita (jos ruohoakaan enää on), Serena on purettu vesivahinkojen
takia eikä kukaan tavallinen tallaaja enää muista Suomen edellisvuosituhantista
rahayksikköä. Saakohan silloin sakkoa, jos laulaa Olvi-mainosta, vai pidetäänkö
sitä jo arvokkaana kansanperinteenä? Toisaalta paljonko sitä dementikkona edes
välittää enää?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti