Joulu on
suomalaisille vuoden suurin juhla, mikä näkyy jo kaupallisissa tilastoissa ja
vuosi vuodelta aiemmin alkavasta joulumarkkinoinnista. Juhlatunnelmaa haetaan
vuosi toisensa jälkeen esimerkiksi postikortein ja joululauluin, mutta
perinnäistavat ja niiden merkitys muuttuvat jatkuvasti yhteiskunnan mukana.
Joululaulujakin on monenlaisia, joten perinteiset rauhaa ja vilpitöntä hyvää
tahtoa säteilevät, koulujuhlissa esitetyt kappaleet ovat saaneet jo
vuosikymmeniä sitten rinnalleen yhteiskuntakriittiset, parodiset ja jopa
raadolliset jouluaikaa kuvaavat laulut. Suomessakin lukuisat populaarimusiikin
artistit ovat laatineet tällaisia kappaleita (esim. Juice Leskinen).
Perinteisistä
joululauluista vanhimmatkaan eivät pääsääntöisesti ole juuri vuosisataa vanhempia,
mutta palautuvat siis vielä agraarivaltaisen Suomen aikaan.
Joululaulurepertuaariin sisältyy niin joulunajan virsiä, keskiaikaisia
koululauluja, uskonnollis-kansallisten joulurunojen musiikillisia sovituksia ja
iloisia, erityisesti lapsille suunnattuja joulun odotusta kuvaavia lauluja,
piirileikkejä sekä 1960-1970-luvuilla omaksuttuja amerikkalaisia ja
englantilaisia joululauluja ja joitain tuoreempia populaarikappaleita.
Reijo Pajamon mukaan
suomalaisten joululaulujen keskeisiä aiheita ovat joulumaiseman ja
kirkkomatkojen kuvaukset, tontut ja pukki, jouluaskareet ja -ruuat, lahjat sekä
joulumielen, -ilon ja -sanoman esiinnostaminen. Nykyaikaisen suomalaisjoulun rekvisiittaan
kuuluvatkin olennaisesti jouluateria ja puuro, kuusi, lahjat, joulupukki, joulukortit-
ja koristeet, sauna, joulukirkko ja haudoille vietävät kynttilät (Talve 1990,
253-254, Virtanen 1988, 135). Joululauluissa näillä tekijöillä representoidaan
suomalaista joulua ja siten myös kansallista kulttuuria ja identiteettiä. Tämä
identiteetti luo yhtenäisyyttä ja tarjoaa jotain, mihin yksilö voi samaistua,
jolloin kulttuuri paitsi esittää myös tuottaa ideaa kansallisesta
identiteetistä.
Perinteiset
joululaulut säilyttävät ja välittävät jouluajan arvoja ja kytkeytyvät siten
vahvasti yhteiskunnalliseen traditioon. ”Juhlaperinteen kannattava voima on
tapa” toteaa Toivo Vuorela mainiten joulukauden olleen ”kautta aikojen
perinteen säilyttäjä”, mutta samalla myös kansainvälisiä vaikutteita kerännyt
magneetti. Avainsana perinteessä onkin toisto. Samalla joululaulut välittävät
kuvaa ”vanhan hyvän ajan aidosta maalaisjoulusta” eräänlaisena rituaalisena
kertomusperinteenä ”vaikka harvapa siitä enää on päässyt osalliseksi” kuten
Urpo Vento toteaa. Perinteinen suomalainen joulu onkin pitkälti romantisoitu
ihanne ja mielikuva (Karjalainen 1994, 11, 226; 1989, 261-262). Vaihtoehtoisten
joululaulujen tarkoituksena taas tuntuu olevan kyseenalaistaa perinteisten
joulukappaleiden kuvaama todellisuus ja ehkä muistuttaa koko kulttuurin
muutoksesta, joka tapahtui näkyvimmin 1960-1990-luvuilla (Karjalainen 1994,
180); yleiskulttuurin murroksen katsotaan tapahtuneen lopullisesti 1960-1970-luvuilla
uuden viestintäteknologian myötä (Virtanen 1988, 292).
Käytän termejä
vaihtoehtoinen (populaari) joulumusiikki ja kriittiset joululaulut sekä näiden
yhdistelmiä kuvaamaan kappaleita, jotka kuulija tunnistaa joulunaikaan
liittyviksi, mutta perinteisellä käsityksellä sopimattomiksi. Näille lauluille
on ominaista, että ne usein loukkaavat yksiä ja huvittavat toisia. Huumori
onkin usein kritiikin välineenä. Kritiikin kohteena on harvoin itse joulu –
pikemminkin arvostellaan joulun hyvän tahdon sanoman ja tosielämän
raadollisuuden välistä ristiriitaa.
Yleisempien
populaarimusiikin määritelmien perusteella esimerkiksi Juicen
vaihtoehtojoululauluja voisi pitää sekä vastakulttuurina että nykyajan
kansanperinteenä (Aho & Kärjä, 9); käytännössä monet kriittiset
joulukappaleet vastustavat perinteisten joululaulujen konventioita, mutta
toisaalta monet niistä (esim. Juicen Sika ja
Jouluvirsi, M.A. Nummisen Joulupukki puree ja lyö sekä Jopen Pakollinen
joulu) ovat saavuttaneet
vakiintuneen aseman monien radioasemien jouluajan soittolistoilla. Myös omana
lukioaikanani Sika kuului oppilaitoksen puurojuhlan perinteisiin – sain
jopa itse toimia epävireisen lapsikuoron sijaisena hoilottaen ”joulun tähti on
ehdoton”. Ohjelmistoon vakiintumisen yhtenä
syynä uskallan yli 30 vuotta Sian julkaisun
jälkeen pitää jo Sirpa Karjalaisen esittämää seikkaa, että lapsena opitut
joululaulut muistuttavat aikuisia lapsuudesta yhdistäen nykyjoulun vanhoihin
tunnelmiin. Monille tämän päivän aikuisille Sika varmasti näyttäytyy jo perinteisenä joululauluna. Maailma
muuttuu, niin myös perinteet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti