Lähestulkoon jokaisella suomalaisella
lienee jonkinlainen käsitys siitä, millaisia asioita joululauluissa käsitellään
ja millä keinoin. Laulujen sanomat ovat yleensä melko samansisältöisiä. Itse
jakaisin laulut kahteen päätyyppiin: hartaat ja hilpeät. Tiettyjä topoksia eli
vakioaiheita ja teemoja löytyy molemmista tyypeistä ja myös välimuotoja on
olemassa. Kaikki sisältyy kuitenkin laajempaan joulumusiikkikäsitteeseen.
Lähes kaikista tunnettujen
joululaulujen sanoituksista voidaan löytää ainakin joitain seuraavista
tekijöistä: kiireettömyys, joulukuusi kynttilöineen, puhdas lumi, jouluruoka ja
yhteisöllisyys vain muutamia mainitakseni. Ruokatematiikassa erityisesti
jouluporsas, puuro ja leipominen korostuvat. Realistiselta kannalta naiivi
toive maailmanrauhasta esiintyy usein ja joskus rauhan jopa uskotaan jo olevan
maassa.
Entäpä sitten esitystavat eli
konventiot? Joskus tuntuu, että kaikki suositut ja vähemmänkin suositut
artistit ovat tehneet omat joululevynsä, joiden sisällöt perustuvat pitkälti
vanhoille, jo moneen kertaan kuulluille joululaulukliseille. Laulujen käsittely
ei yleensä ole kovin rohkeaa, vaan tunnelmaa haetaan tutuilla tekijöillä.
Havaintojeni mukaan joulumusiikin ominaispiirteisiin kuuluu esimerkiksi runsas
perkussiosoitinten käyttö; kellot, kulkuset, tamburiinit ja triangelit
helkkäävät ja mallettiperkurssioilla luodaan pehmeän taianomaista tilaa. Koska
joulua usein pidetään viattomien eli lasten juhlana, ei ole yllättävää, että joululevyt
ja -konsertit, joissa lapset laulavat, ovat suosittuja vuosi toisensa jälkeen.
Myös aikuisten laulamissa joulukappaleissa lapsikuoro on usein mukana.
Hartaissa joululauluissa, esimerkiksi
kappaleessa Kun joulu on, melodia on tyypillisesti pitkälinjainen ja
tyynnyttävä. Esimerkin sanoituksessa kuvataan hiljentynyttä luontoa, mutta
pimeydestä ja pakkasesta huolimatta lapset laulavat riemuissaan, kynttilät loistavat
kuusessa ja ruokaa ja lahjoja riittää. Jeesus-lapsen syntymäänkin viitataan
viimeisessä säkeistössä ja ”siks´ mieli hellä on kristityllä”. Hartaiden
joululaulujen tematiikkaan sisältyykin usein uskonnollisia viitteitä, mikä
voidaan havaita myös sellaisissa kappaleissa kuin Varpunen jouluaamuna
ja Joulupuu on rakennettu.
Toisen päätyypin lauluissa melodia on
yleensä nopeampi ja uskonnolliset aiheet vähäisempiä. Tähän luokkaan kuuluu
runsaasti lyhyitä, joskus vain yhden säkeistön mittaisia pikkukappaleita, jotka
ovat suosittuja yhteislauluina. Sanoitus käsitteleekin usein yhteenkuuluvuutta,
juhlintaa ja iloa. Esimerkiksi Hei tonttu-ukot hyppikää muistuttaa, että
on aika riemuita ja Äidin porsaissa lauletaan yhteisöllisestä
samanlaisuudesta, kun sekä sinä että minä olemme äidin porsaita. Liekö porsastematiikassa
viite myös joulunajan syöminkeihin – tässä voi havaita halutessaan ironian
merkkejä.
Eräänlaisena välityypin kappaleena
pitäisin Katri Helenan tunnetuksi tekemää Joulumaa-laulua (1978), jonka
melodia ei ole harras, muttei varsinaisesti hilpeäkään. Laulusta ei löydy
suoraa kristillistä viitettä, mutta sanoitusta tutkailemalla huomaa kyllä, että
kaivattu Joulumaa on selvästi taianomainen paratiisi, ”ihmismielen rauhan
valtakunta”. Mielikuvaa lapsenomaisesta, maagisesta onnen maasta haetaan myös musiikilla
– Joulumaa on tulvillaan pieniä kelloääniä ja pehmeää mallettisoundia;
kappaleen alku- ja loppusoitotkin esittää mallettisoitin, luullakseni marimba
tai ksylofoni. Yhteisöllisyyden sijasta kappaleessa korostuu ajatus siitä, että
ihmisen on löydettävä rauha itsestään, koska sitä ei jauha valmiiksi mikään
mylly. Aiemmassa kohtaa laulaja kuitenkin toivoo saavansa suuren puurokauhan,
jolla antaa rauha maailmalle. Ajatusta hyvyydestä ja viattomuudesta korostetaan
myös mukana laulavan lapsikuoron avulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti