Soittelin tuossa bassopasuunalla tuttua joululaulua Joulupukki matkaan jo käy. Sehän on
mukava, iloinen, lapsenmielinen laulu. Vai onko sittenkään? Kiristys, lahjonta
ja uhkailu ovat tunnetusti parhaat kasvatusmetodit, joista joulun aikoihin
käytetään useimmiten lahjontaa. Joulupukki
matkaan jo käy on kuitenkin nähdäkseni silkkaa kiristystä ja uhkailua –
lapset eivät saa itkeä tai meluta, koska joulupukin tiedustelijatontut valvovat
merkitsemässä kaiken muistiin. ”Niin joulupukki tietää saa, kuka lahjat
ansaitsee.”
Pitääkö lahja ansaita? Nykysuomen sanakirjan määritelmällä
lahja on ”vapaaehtoisesti ja vastikkeetta toiselle luovutettava esine,
omaisuuserä tms., anti, lahjoitus”. Lahjaa ei
siis kuulu ansaita – palkkio ansaitaan, mutta lahjan antamisen tarkoitus on
osoittaa ennemmin antajan kuin saajan hyvyyttä. Totuus kyllä on, että ihminen
useimmiten odottaa jonkinlaista vastinetta. Jos unohdetaan joulupukki hetkeksi,
voidaan päätellä koko laulun olevan vain vanhempien salajuoni, jonka avulla
lapsille uskotellaan, että lahja on hyvällä käytöksellä ansaittava palkkio hieman
samaan tapaan kuin ehdonalainen vangeille. Siinähän sitä uusi sukupolvi samalla
oppii, että lahjan antaminen oikeuttaa saajan vaatimaan hyvitystä.
Myönnettäköön, että suomenkielisen sanoituksen alkuperäinen
tarkoitus lienee ollut opastaa lapsia hyviin tapoihin ja onhan se sopu toki
paljon mukavampaa kuin itku ja hammastenkiristys. Tämä olisi ehkä aikuistenkin
syytä muistaa, kun joulustressi alkaa purkautua kanssaihmisiin tavaratalon
tungoksessa, sukulaisiin perheaterioilla tai juuri (yli)innostuneisiin lapsiin.
Mitä me aikuiset muutenkaan olemme puhumaan joulun alla meluamisesta?
Suomalaiset pikkujoulut ovat tyypillisesti varsin kosteaa mallia eli
nautittavana on muutakin kuin riisipuuroa ja kansalaisluottamusta. Liikaa
nauttineet sitten möykkäävät matkustajalaivoilla, kaduilla, baarien nurkilla
(pahin möly nousee tietysti silloin, kun ei enää päästetä sisään), takseissa,
poliisiautoissa, putkassa, päivystyspolilla ja ambulansseissa. Voi tulla
itkukin siitä ilosta. Sittenpä on itketty ja meluttu. Vai pitäisikö tulkitakin
niin, että nämä itsensätoteuttamistavat on tarkoitettu vain aikuisille samoin
kuin terästetty glögi ja että lasten pitää vain odottaa tarpeeksi kauan -
aikuisena saa itkeä ja meluta mielin määrin?
Kokonaan toinen juttu kuin hyvästä tahdosta muistuttaminen
on tämä lahjan ja ansaitsemisen käsitteiden välinen paradoksi, joka oikeastaan
kuvastaa vain ihmisluonteen itsekkyyttä, kun jo lapsilta vaaditaan vastiketta
lahjalle. Toisaalta voi miettiä, millä muullakaan tavalla lapselta voi odottaa
saavansa mitään… Mutta puhutaanko tässä laulussa pohjimmiltaan lahjoista vai
palkoista?
Lapsen kannalta Joulupukki
matkaan jo käy on kiristyslaulu.
Ironisinta lienee se, että pelko iskostunee parhaiten niihin lapsiin, jotka normaalistikin
ovat melko kilteiksi luokiteltavia. Pahimmat riiviöt puolestaan ovat sen verran
röyhkeitä, ettei mokomiin pieni kiristys tehoa – kakarat kun tietävät joka
tapauksessa, että vanhemmat ne lahjat ostavat ja saavat itse kärsiä, jos odotettu
leluvuori jäisikin saamatta. Siitä se vasta itku ja melu nousisikin. Lapsikin
tietää, ettei aikuinen sellaista pidemmän päälle kestä. Eihän se reilua ole
kenenkään kannalta, mutta mikäpä elämässä olisi?
Tämän kirjoituksen tarkoitus ei ole pilata Joulupukki matkaan jo käy –laulua keneltäkään.
Pääajatuksena on muistuttaa, että lahjan tarkoitus on olla vastikkeeton,
ansaitsematon huomionosoitus lähimmäiselle. Pyyteettömästi annettu lahja kirvoittaa
vastaanottajan kiitollisuuden, joka parhaimmillaan voi johtaa aitoon,
vapaaehtoiseen vastavuoroisuuteen. Ei saa tehdä joulusta pakollista
suorittamista. Jokainen ansaitsee vähän joulurauhaa vuoden päätteeksi, joten
pahimmat paineet on syytä purkaa jo ennen aattoa. ”Ja kohta luona kuusen taas
juhlaa vietää voi…”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti