Konserttiarvio. Sinfonia Lahti Sibeliustalossa 5.12.2015.
Esa Heikkilä, kapellimestari. Sibelius.
Sinfonia Lahden perinteikäs itsenäisyyspäiväkonsertti
ennakkoesitettiin veteraaneille itsenäisyyspäivän aattona. Itse kuudennen
päivän konsertissa kuullaan yksi teos enemmän, kun Inkeri Jaakkolan Urban Landscapes kantaesitetää. Aaton
ohjelma kuitenkin koostui yksinomaan Sibeliuksen musiikista. Alkusoittona
saatiin nauttia fantastisista tunnelmista, kun sinfoniseksi runoksi pitkä Satu väreili ilmoille. Satu koostuu mielenkiintoisista,
arvokkaan loisteliaista ja kimaltavista teemoista, toisaalta hetkellisen
räikeistä, kaakattavista ja uhkaavista sävyistä, jotka muodostavat toisiinsa
sulautuvia, mutta erillisiksi hahmotettavia episodeja. Sibeliuksen mukaan
teoksella ei ole ”täsmällistä ohjelmaa”, joten kuulija saa uppoutua omaan fantasiamaailmaansa;
heppoisen tyhjänpäiväiseksi prinsessasaduksi teosta on silti vaikea tulkita.
Game of Thrones –tv-sarjan soundtrackista pitävien voisi kuvitella tykästyvän Satuun. Sävelkielessä on jotain
kaukaisen saavuttamatonta ja häilyvän epätodellista – siitä kuultaa toiseuden
tematiikka, mutta voi suomalainen löytää sielunmaisemaansa sulautuvia värejäkin.
Lukuisien valeloppujen jälkeen Satu
päättyy hyvin hiljaiseen jousiaiheeseen, jonka orkesteri toteutti kihelmöivän
taidokkaasti – on vaikeaa soittaa hyvin hiljaa laadukkaalla soundilla.
Tarinoiden maailmassa pysyttiin myös näytelmämusiikista
koostuvassa yhdeksänosaisessa Pelleas ja
Melisande –konserttisarjassa. Linnan
portilla avasi näkymän ponnekkaasti ja mehevästi väristen, eikä
tempomerkinnästä ”grave e largamente” huolimatta ollut mitenkään raskasta
kuultavaa. Sen sijaan osa Melisande
tuntui esittelevän ujon ja raskasmielisen tytön, jonka olemus jäi varsin
vaisuksi ja hiirulaismaiseksi. Meren
rannalla vietettiin hetki tarkkaillen, nouseeko myrsky vai ei – navakka
puhuri ainakin yllätti ajoittain. Lähde
puistossa pulppusi puhtaana ja raikkaana antaen janoiselle kulkijalle
nautinnollisen vilvoituksen. Viides osa Kolme
sokeaa sisarta soi harmonisena ja tyynen koraalimaisena. Pastoraali eli paimenidylli oli nimensä
mukainen pehmeän lämpimine puupuhallinaiheineen. Melisande rukin ääressä puolestaan vaikutti kiivaasti pohtivan
ristiriitaisina viliseviä ajatuksia rukin pyörää polkiessaan. Toiseksi
viimeinen osa Välisoitto kaikui
iloisen reippaana ja keväisen kuplivana, kunnes tultiin sarjan päätökseen eli Melisanden kuolemaan. Jos elävän
Melisanden kuvaus (toinen osa) vaikutti vaisulta, ei kuolemakaan tunnu kovin
dramaattiselta – häilyvä ja huokaileva surusoitto myöntää tosiasiat, joskin
kohoaa hetkelliseen oivaltavaan kirkastumiseen, kunnes latistuu ja hiipuu melko
epätyydyttävällä tavalla loppuun. Kokonaisuutena sarja on kiinnostava ja
miellyttävä, joskaan ei ehkä yllä Sibeliuksen parhaimmiston tasolle. Tulkinnan tasolle
jää, missä piilotteli rakastaja Pelleas.
Itsenäisyysjuhlakonsertin kruunasi totta kai Finlandia. Heikkilän tulkinta jyrähti
käyntiin ehkä aavistuksen hätäisesti. Forte fortissimot purkautuivat ilmoille
voimallisina, suorastaan räikeinä erityisesti vaski- ja lyömäsoitinten taholta,
joten jousisto ei täysin saavuttanut vaadittavaa tasapainottavaa voimaa.
Kilpasoitossa äänenvoimakkuus nousi hetkittäin kipurajalle. Hymni soi kuitenkin
kauniin pitkälinjaisena ja loppuhuipennuksen aikana sointi saavutti balanssin
ja ylevöitymisen – kylmistä väreistä sen tuntee.
Sinfonia Lahden johtajana Esa Heikkilän on tottunut näkemään
kevyemmän ohjelmiston parissa, esimerkiksi joulukonserteissa ja
vappumatineassa. Kompetenssia hallita ”vakavampaakin” musiikkia tuntuu
löytyvän, mutta pientä hiomista riittää vielä ainakin balanssien ja nyanssien
suhteen. Heikkilän ja orkesterin suoritus oli kuitenkin mallikelpoinen – kyllä lahtelaiset
Sibeliuksensa osaavat. Lopuksi kajautettiin ilmoille Maamme-laulu, joka ohjelman ainoana kappaleena ei ollut lähtöisin 150-vuotisjuhlavuottaan
viettävän kansallissäveltäjän kynästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti