Puolentoista vuoden työttömyyden jälkeen TE-toimisto päätti
siirtää allekirjoittaneen, korkeakoulutetun työttömän, toisen linjan palveluun.
Ensimmäisen linjan ”palvelu” käsitti lähinnä muutaman kuukauden välein
suoritetun puhelun, jossa tiedusteltiin, onko itse jo löytänyt töitä. Mitään ei
ollut tarjota. Toinen linja on otsikoitu ”osaamisen kehittämiseksi”. Tulipa
puhelu sieltä. Alku kuulosti tutulta: Onko löytynyt töitä? Ei ole. Olen
esimerkiksi tiedustellut kunnalta työkokeilumahdollisuutta, mutta sielläkin oli
tarjota vain jonkinlaista kouluavustajan hommaa tai vaihtoehtoisesti
tienvarsien puhtaanapitoa. Toisaalta mitä odottaa kunnalta, jonka
kulttuuritoimen budjetti on alle 20 000 euroa vuodessa, kun esimerkiksi
päivähoitoon kuluu miljoonia? Eipä siitä sen enempää.
Toisen linjan puhelu jatkui kysymyksellä, mitä ajattelisin
nyt tehtävän. Jos tosissaan olisin itse keksinyt jotain, olisin kaiketi jo
toteuttanut sen, joten vastasin ”en tiedä”. Odotin konkreettisia ehdotuksia,
mutta sain epäluuloisen vastakysymyksen: ”Kukas sen sitten tietää jollet sinä?”
Mitähän tuohonkin vastaisi. Totesin, ettei oman alan töitä ole, mikä pikaisen
haun perusteella voitiin myös todistaa. Seuraavaksi kysyttiin, olinko harkinnut
alan vaihtoa. Totesin, ettei alueelta löydy mitään varteenotettavaa
koulutusvaihtoehtoa, enkä ole valmis muuttamaan. Ammatinvalinnan ohjauksessa
kävin aikoinaan ja päädyin sille alalle, jolta valmistuinkin. Kesällä läpikäyty
uraohjauskaan ei tuottanut minkäänlaisia konkreettisia ehdotuksia tulevaisuutta
varten. Tämän perusteella olen ilmeisesti hankala asiakas ja ehkä jopa
heikommassa asemassa kuin koulunsa kesken jättäneet, koska heille tarjotaan
sentään jotain. Pakko kuitenkin kysyä, miten kokonaan toisen ammatin
hankkiminen on olemassaolevan osaamisen kehittämistä?
Viiden vuoden monipuolisista humanistisista yliopisto-opinnoista kuvittelisi
olevan edes jotain hyötyä.
Pahemmaksi vain muuttui: En käsittänyt alkuunkaan, mitä
tympääntynyt virkailija yritti selittää, kun koko linja rupesi pätkimään.
Istuin hiljaa yrittäen kuunnella ja ymmärtää – selostuksessa vilahti ainakin
sana hallitus. En onnistunut yhdistämään tätä byrokratiapuhetta omaan
tilanteeseeni, vaikka kuinka mietin. Vielä tätä vuodatusta pohtiessani sain
kuulla, ettei keskustelukumppani aio harrastaa yksinpuhelua, joten hän päättää
puhelun tähän ja sieltä soitetaan taas joskus. Jäin möllöttämään typertyneenä
puhelin vielä korvalla, kun linja oli jo katkennut. Mitä ihmettä juuri
tapahtui? Jollei korkeakoulutuksellakaan ymmärrä, mitä toivoa
peruskoulupohjalta tulevilla on?
Mitään tarttumapintaa todellisuuteen toinen linja ei siis
tarjonnut. Sain sen vaikutelman, että työttömyys on oma syyni, koska valitsin
alani väärin. Varmasti lamakin on siis minun syyni. Olen laiska, tyhmä ja
saamaton. Mitä siitä, että olen yrittänyt pitää taitojani ja mielialaa yllä
kirjoittelemalla esimerkiksi konserttiarvoseluja ja harrastamalla aktiivisesti
musiikkia. Ihan kuin ihminen suorittaisi ylemmän korkeakoulututkinnon
tavoitteenaan kituuttaa lapsuuskodissaan alle 600 euron kuukausituloilla. Siinä
vaiheessa, kun oma osuus talouskuluista ja muut välttämättömyydet on maksettu,
rahaa jää käteen noin kymppi viikossa.
Olihan varsinaista ”osaamisen kehittämistä”. Kenenköhän
osaaminen eniten kaipaisi kehittämistä? Minäkin haluan töihin TE-toimistoon,
jos tympeä asenne ja kyky välttää kaikkia oikeasti rakentavia ratkaisuja riittävät.
Ehkä toinen linja yrittää sisuunnuttaa asiakkaansa tekemään jotain tai
vaihtoehtoisesti hakeutumaan sairaseläkkeelle mielenterveyssyistä. Jotta saavutaan
maksimaalinen mielipaha, asiakasta kannattaa syyllistää tämän syntymäpäivänä.
Eläköön julkiset palvelut ja työllisyyden parantaminen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti