Konserttiarvio. Sinfonia Lahti Sibeliustalossa 22.1.2015.
Okko Kamu, kapellimestari. Carlo Torlontano, alppitorvi. Wagner – Samale – D´Aguila
– Mozart.
Konsertti käynnistyi miellyttävästi Kuningas Enzio –alkusoitolla, joka lukeutuu Wagnerin
varhaisteoksiin. Teoksesta voi jo aistia esimakua säveltäjän myöhemmästä
mahtipontisuudesta, mutta läheskään niin yliampuva sen tyyli ei ole –
kuultavissa on pieniä konflikteja, muttei suurta, traagista taistelua elämästä
ja kuolemasta. Alkusoiton tunnelma on lämmin, mutta väreilee koko ajan pientä
jännitystä. Millainen näytelmä Kuningas
Enzio sitten lieneekään, Wagnerin kappaleen lopetus on lempeä: Musiikki
hiipuu pehmeästi pois, eli voisi kuvitella kuninkaan kuolleen rauhassa
vanhuuteen.
Illan soolosoittimena kuultiin alppitorvea. Valtavalta
piipulta näyttävä, vaskipuhaltimiin luettava, mutta puusta tehty useita metrejä
pitkä instrumentti soi pehmeän utuisesti kuin käyrätorvea matkiva tuuba. Kaksi
pientä kappaletta oli molemmat sävelletty vuonna 2003 ja omistettu solistille.
Nicola Hansalik Samalen Walpurgisnacht
(suom. vappuyö) antoi käsiohjelman kuvauksen perusteella odottaa hurjaa,
scherzo-tyyppistä yöllistä kauhukohtausta, mutta latistui lähinnä lievän
pahoinvoinnin sävelmaalailuksi. Musiikki velloi 1900-luvun alun
sarjallisuudelta kuulostaen ja alppitorvi ulisi puputtavalla, ohuella
soundilla.
Giovanni D´Aguilan säveltämä, Tolkienin Taru sormusten herrasta –fantasiamaailmaan pohjautuva The Great Horn of Helm (suom. Helmin
suuri torvi) alkoi hiipivän uhkaavissa tunnelmissa. Alppitorven soundi oli
edelliseen kappaleeseen verrattuna tyystin toisenlainen – myyttinen, kantava ja
arkaainen. Pitkälinjainen sävelmaalailu yhdessä orkesterin kanssa nostatti
mielikuvia väreilevästä maisemasta, tuntemattoman pelosta ja jonkin suuren
odotuksesta. Pariin otteeseen tätä tunnelmaa rikkoi väkinäinen, lähinnä
koomiseksi jäänyt vuoropuheluyritys solistin ja orkesterin välillä ja Pirates of the Caribbean –elokuvien
soundtrackia muistuttava toimintapätkä. Hajanainen kokonaisuus päättyi
kuitenkin hienosti: Yksinäinen alppitorvi lauloi elegiansa, joka haipui hiljaa
kuulumattomiin. Innokkaiden suosionosoitusten jälkeen saatiin vielä encorena
nauttia lempeän pastoraalisesta, kehtolauluhenkisestä musiikista, joka
tyyliltään oli ehkä eniten sitä, mitä eksoottiselta soolosoittimelta odottikin.
Väliajan jälkeen oli
ohjelmassa Mozartin 40. sinfonia, jonka ensimmäinen osa (Allegro molto) on jo
suorastaan klisee – iskelmäksikin taipunut ja sittemmin myös punk-juurilta
ponnistaneen raisiolaisyhtye SIG:in kappaleessaan Jos sä rakastan mua irvailema teema kuulosti erittäin tutulta,
vaikka nyt esitettiinkin sinfonian hieman totuttua niukemmin soitinnettu
alkuperäisversio. Kyseinen teema toistuu toistumasta päästyään tässä osassa.
Toinen osa Andante veivautui käyntiin vaivoin. Mieleen tuli lähinnä
laiskanpulskea kävelyretki puistossa runsaan lounaan jälkeen – välillä
ajatuksiin livahtaa jotain vakavampaakin, kunnes taas pikkulinnut iloisesti
pyrähtelevät ja pupujussit pomppivat hälventäen huolet. Pieni ähky ehkä vaivaa
ja rasitusrintakipu jyskyttää ylämäessä, mutta rauhallisempina hetkinä
puistonpenkillä meinaa torkahtaa päiväuneen. Kolmas, tanssillinen osa Menuetto
toi sinfoniaan kaivattua painokkuutta. Osassa on jämäkkä, rytminen pohja ja
Mozartille melko poikkeuksellista vakavuutta, joka tosin hetkittäin kevenee. Finaali
puolestaan vaikutti lähinnä stressaantuneelta: Viulut toruvat muita kuin
tiukkanutturainen opettajatar vallatonta luokkaansa, joka levottomana ryntäilee
sinne tänne.
Kaiken kaikkiaan voi todeta, että Sinfonia Lahti ja Okko
Kamu osaavat Mozartinsa – perinteiset konventiot olivat hienosti hallussa. Jos on
yhtään taipuvainen pitämään Mozartin musiikkia kitchinä, tulkinta ei ainakaan
tällä kertaa tuonut mainittavampaa raikkautta: Sinfonia oli kaunista, mutta
lopulta varsin tyhjänpäiväistä kuultavaa, mikä tosin täytynee laittaa lähinnä
klassismin kepeysestetiikan syyksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti