Konserttiarvio. Hector 70v. Special -kiertue Logomossa 13.11.2017.
Keväällä 70 vuotta täyttänyt Hector juhlisti merkkivuottaan
näin loppuvuoden piristykseksi pienimuotoisella, alle viikon mittaisella kolmen
paikkakunnan konserttikiertueella – kiertue käynnistyi loppuviikosta
Helsingissä, poikkesi sieltä Tampereelle ja päättyi maanantaina Turun Logomossa
pidettyyn konserttiin. Mukana oli viime vuosilta jo tuttu kymmenhenkinen Power
Band, jossa perinteisiä bändisoittimia tukivat viulun ja sellon muodostama
jousisektio sekä trumpetista/flyygelitorvesta ja saksofoneista koostuva kahden
miehen puhallinsektio. Viulisti Aili Ikonen toimi viimevuotiseen tapaan myös
laulajana päästen etualalle duetossa Jos
sä tahdot niin; albumilla Hectorin soolona esittämä 1980-luvun jälkipuolen
kappale on sittemmin konserteissa muodostunut duetoksi, mutta makuasia on,
kummasta tulkintatavasta pitää enemmän. Hectorin monilla albumeilla vaikuttaneista
pitkän linjan muusikoista matkassa olivat jälleen rumpali Okko Laru,
haitariakin soittava syntetisaattorilegenda Esa Kotilainen ja kitaristi Jarmo
Nikku, joka samannimisessä klassikkokappaleessa oli myös Mandoliinimies. Kiertueen yksi tarkoitus lienee ollut markkinoida
hiljattain ilmestynyttä Hectorin muistelmateosta Asfalttihippi. Hectorin oma juhlavuosi yhdistyi samalla kätevästi
Suomen 100-vuotisjuhlallisuuksiin.
Yhtään uutta kappaletta ei tällä kiertueella kuultu, mutta
vuoden takaiseen ”Muisti”-kiertueeseen verrattuna lauluja oli valikoitu mukaan
laajemmalta aikaskaalalta. Siinä missä ”Muisti” jätti kokonaan väliin kolmen
vuoden takaisen, tuoreimman albumin kanssa saman nimen jakavan
levynjulkistuskiertueen ”Hauras” yhteydessä esitellyt kappaleet, nyt mukaan
pääsivät Pikku prinssi –kirjasta
lyriikkansa ammentanut Kesytetty ja
Maarit Hurmerinnalle alkujaan laadittu suomennos Lainaa vain, jonka laatimiseen liittyi hupaisa anekdootti nuoren
laulajattaren malttamattomuudesta: Eräänä päivänä Maarit oli soittanut Hectorin
ovikelloa kysyen, joko on valmista. Ei ollut vielä, mutta Hector oli selittänyt
työn olevan ihan hyvällä mallilla. ”Voinks mä jäädä venaamaan?” kysyi
laulajatar, mutta joutui käännytetyksi pois, koska Hectorin kotona oli
ruuanlaitto kesken. Huumorista saatiin nauttia paitsi laulujen väliin
sijoittuvien anekdoottien myös itse musiikin muodossa; vaikka Hector tunnetaan
vakavana lauluntekijänä, tämä ei ole koko totuus. Konsertissa kuultu Kaipaava haavanlehtinen on osoitus
lauluntekijän huumorintajusta, hupaisa tarina sanomalehden
henkilökohtaista-palstalta roihahtaneesta romanssista.
Konserttiohjelmien vakikalustoon kuuluvat kappaleet vetäistiin
vuosikymmenten suomalla varmuudella. Mitäpä olisi Hector-konsertti ilman uran
aloittanutta Palkkasoturia, 1970-luvun
hittejä Asfalttiprinssi, Sarjakuva-rock,
Kuningatar, Nostalgia ja Kissojen yö unohtamatta
myöskään sellaisia konserttiklassikoita kuin Olen nielaissut kuun, Kaikki tahtoo rakastaa, Tuulisina öinä tai Ake, Make, Pera ja mä. Ainakin kahdella
edelliselläkin kiertueella on kuultu myös Linnut,
linnut ja samaan teemaan sisältyvä, V.A. Koskenniemen runosta laajennettu Satakielen laulu, johon johdattelevaa
juontoa edelsi salissa nauhalta kuultu linnunlaulu. Satakielen laulusta ei tietääkseni ole koskaan julkaistu
studioversiota. Toisen suomalaiskirjailijan tekstin ympärille rakentuu myös
Mika Waltarin runoon sävelletty, albumilta Hidas
tuttu Nuoruus, jossa sanoitus on
ehdottomasti kappaleen keskeisin osa – melodia ei juuri tartu hyräiltäväksi.
Affekteiltaan voimakas Woyzeck
puolestaan on saanut inspiraationsa saksalaisen Georg Büchnerin
tragedianäytelmätekstistä.
Vuodenaika tuli huomioiduksi kahdessa laulussa. Albumin
nimikkokappale Ensilumi tulee kuudelta soi
pehmeän taianomaisesti riipaisten haikeudessaan jopa vannoutunutta
lumenvihaajaa. Orkesterin osaamista esitteli jälleen aina yhtä vavahduttava Vanhan kirkon puisto; kappaletta
tuntemattomille kerrottakoon, että talveen laulussa viittaa kertosäkeistö
sanoin: ”Nyt vanhan kirkon puiston hämärään ensilumen laskeutuvan nään. Pilvet
niin kuin laivat seonneet syöksee valkokyyneleitä. Lähtisimme eri teitä, eikä
kevään meitä kahlehtia voi. Ei voi.”
Melko rohkeana kannanottona voi pitää ohjelmaan näin
itsenäisyyden juhlavuotena valikoitunutta,
Kadonneet lapset –albumilla (1978) ilmestynyttä traagista balladia Tuntematon sotilas. Kun veteraanipolvea
nykyään ihannoidaan, voi jäädä unohduksiin se, ettei yhteiskunta sotaa
seuraavina vuosikymmeninä juuri tukenut niitä, jotka antoivat kaikkensa
itsenäisyyden puolesta: Kertomuksessa koditon, toisen kätensä sodassa
menettänyt 60-vuotias veteraani paleltuu peloissaan lumihankeen pohdittuaan
sitä ennen ironisesti, keiden puolesta oikeastaan taisteli – ”minut tunnet
sinäkin, vaikka kiellät tietenkin, olen historias mustin leimasin”.
Taustakankaalle tämän laulun yhteydessä heijastettu Suomen lippu herätti
ristiriitaisia tuntoja. Toisaalta esityksen voi ajatella ylistävän
veteraanipolvea ja vastustavan sotaa, mutta hieman tekisi mieli pohtia myös
kriittisempää tulkintaa siitä, millainen on tämän päivän suomalainen
yhteiskunta jäsenilleen.
Poliittista kantaaottavuutta sarkastisemmalla tavalla ilmeni
laulun Kuunnellaan vaan taivasta
yhteydessä: Laulajan kysyessä ”Onko kaikki hyvin USA?” taustakankaalle ilmestyi
kuva naamaansa vääntävästä, käsillään elehtivästä Donald Trumpista. Orkesteri
piti tässä kohtaa kenraalitauon antaen yleisölle aikaa nauraa kunnolla. Samalta
Ei selityksiä –albumilta (2004)
poimittu Kun rakkaus saapuu kaupunkiin
esittelee puolestaan toiveita siitä, millainen maailman oikeasti kuuluisi olla.
Encore-kappaleena kuultiin vielä Yhtenä iltana. Pitkällinen syntetisaattorin ja huilun johdatus
kuulosti allekirjoittaneet korvaan kovasti laulun Elämä filtterin läpi alkusoitolta – encorena tämä olisi ollut
yllättävä, joskaan ei epämiellyttävä vaihtoehto. Joka tapauksessa Yhtenä iltana tunnelmoitiin kauniisti
utopistisissa haaveissa. Aivan lopuksi yleisö sai kertosäkeistössä laulaa
mukana lyriikoistaan Nobelin saaneen Bob Dylanin Blowin´ in the Windiä.
70-vuotias Hector on edelleen reipasotteinen show-mies
viimeisen päälle. Tahti ei ole vuosien saatossa hiipunut, ja mikä tärkeintä,
allekirjoittaneen mielestä ehkä vasta 1980-luvulle tultaessa lopullisesti
kypsynyt lauluääni ei osoita pienintäkään murentumisen merkkiä. Nuoruusvuosien
tuotannon korkeita kiljahduksia voi taktisesti välttää kappalevalinnoilla. Kaikkineen
Hectorin esitystä oli jälleen suuri ilo seurata. Uusia lauluja ja konsertteja
toivottavasti tulee vielä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti