Insinöörin unet
alkaa räikeällä kitaran ja rummun läpitunkemalla kompilla, jonka päälle
aggressiivinen kertoja karjuu tukahdutetulla äänellä – rumuuden estetiikka
viittaa varhaiseen punk-rockiin. Minä-kertoja kuvailee ajanviettoaan, johon
sisältyy Fortunan (Suomessa 1920-luvulla kehitetty, flipperiä muistuttava
puinen pelilauta) pelaamista, itsensä koskettelua ja sen pohtimista, mitä
puhutellun naisen puseron alla on. Yhtäkkiä musiikki muuttuu täysin; harvoin
kontrasti A- ja B-osien tyylissä on näin voimakas. Kiukkuisen rymistelyn ja
huudon korvaa jousisoitinten säestämä, lyyrinen ja lempeän rakastunut laulu,
jossa kertoja haikailee Hollywood-tyyppistä rantakohtausta lemmittynsä kanssa.
Rautalankakitaran soolo toimii siltana uuteen A-osaan, jossa kertoja raivoaa
lyhyesti epäonnistuneesta aamusta: ”Kello kilu säälittä parahtaa. Haavoittaudun
partaraudalla. Myöhästymisestä ei sais narahtaa. Virka on jo vaakalaudalla!” Seuraavan
B-osan haaveilevassa tunnelmoinnissa konttoriin on sittenkin ehditty ajoissa,
eikä töitäkään juuri ole tehtävänä, mutta idolin kuolema hämmentää: ”Mieleni on
jotenkin tunnoton. Tänään kuoli Elvis.” Viimeisessä A-taitteessa tiivistyy
jollain tavoin koko albumin sanoma pienen ihmisen kokemasta vieraantumisesta –
”sieluni ei viihdy tässä lihassa, se pelkää mennyttä ja tulevaa”. A- ja B-osien
tunneilmaisun vastakohtaisuus luo ajatuksen kertojan mielen hajoamisesta, oli
kyse sitten kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, skitsofreniasta tai jostain
muusta. Kertoja tunnustautuu insinööriksi, joten laulun nimi selittyy.
Kiinnostava on raja kertojan todellisuuden ja unelmoinnin välillä; ensimmäinen
B-osa vaikuttaa selvästi kuvitelmalta tai kaukaiselta muistolta, mutta toisen
kohdalla ei voi olla varma, unelmoiko mies vain ajoissa töihin ehtimisestä vai
onko myöhästymisen välttäminen oikeasti unenomaisen huojentava kokemus.
Laulusta kuvastuu joka tapauksessa kertojan tyytymättömyys elämäänsä.
Kappaleessa Palellaan
yhdessä huomion kiinnittää omaleimainen, sähkökitarapainotteinen riffi,
jossa nousevaa kulkua seuraa saman tien vastaava lasku – taivasta tavoitellessa
syöksytään helvettiin (anabasis ja katabasis). Soundi on raskas ja uhkaava,
leppeitä laineita ei aaltoilusta tule ajatelleeksi. Rakenteeltaan kappale noudattaa
perinteistä AB-kaavaa. Muodon yksinkertaisuudelle vastakohtainen on sanoituksen
sisältö surrealistisessa, postmodernissa katkelmallisuudessaan.
Kertosäkeistössä toistetaan laulun nimen mukaisesti: ”Oo beibi, beibi, beibi,
me vaikka palellaan, oo beibi, beibi sentään yhdessä palellaan”. Säkeistöistä taas
kuvastuu kylmä, julma, absurdi todellisuus, jossa esimerkiksi väkijoukko röhkii
(nauraa?), kun kertojan puhuteltava kompastuu liekehtivään mieheen. Kukaan muu
kuin kertoja ei siis välitä mistään, toisten onnettomuudesta koetaan
vahingoniloa. Pientä ihmistä ei auta ympäröivä massa eikä ylempi valta, koska
kertoja toteaa yhden säkeistön päätteeksi ”ja tv-uutisissa joku jumala sylki
vasten silmiäin”. Kaikki on irvokasta karnevaalia, kun soittokunta säestää
työttömyyskortistoon liukuvaa jonoa; myös laulajan äänenkäyttö tukee
karnevalismin tematiikkaa liioittelevine, hinkuvine venytyksineen. Laulun
lohdullisena puolena voi pitää sitä, että kertojalla ja puhuteltavalla on
sentään toisensa, joten he ehkä pystyvät hieman lämmittämään toisiaan, vaikka
palelevatkin. Kertoja säilyttää inhimillisyytensä loppuun asti – laulun
viimeinen säe kuuluu ”paljain käsin sisukseni tutkin, siellä sydän vielä
isännöi”.
Käenpoika (Laulu
fasismista) alkaa äänimaalailulla – sataa, ukkostaa, kulkukissa rääkyy.
Laulu nousee hiljalleen sateen päälle ja muuttuu pääasiaksi.
Kertosäkeistöttömän, erittäin läpilauletun eli niukasti väisoittoja sisältävän
kappaleen käenpoika on mies, joka tavoittelee häikäilemättä omaa etuaan; käki
tunnetaan lintumaailman loiseläjänä, joka munii toisten lintujen pesiin, ja
kasvaessaan käenpoikanen tyrkkii muut poikaset pesästä saadakseen itse kaiken
tilan ja ruuan. Laulun lapsista kasvaa näitä ”käenpoikia”, vallanhimoisia
sotilaita ja kuninkaita, jotka oikeuttavat toisten sortamisen jumaluususkolla.
Vaikka ”on kuollut peto suuri bunkkeriinsa” eli Adolf Hitlerin tavoittelema Kolmas
valtakunta romahti, pahuus ei ole kadonnut, vaan sen alkuperää on yhä
jäljitettävä jokaisesta ihmisestä: ”Se täytyy meistä polttaa, ennen kuin
paiseet parantaa. Ja silloin aamu koittaa, voimme taas rakastaa.” Sanoihin
sisältyy ainakin yksi selvä viite maailmankirjallisuuteen, mutta tarkemmin en
kykene sitä nyt palauttamaan mieleeni. Kappale päättyy äänimaisemaan kuten
alkaakin, mutta nyt pianon helähdykset kimaltavat aamuaurinkona kasteessa ja
ääniraidalla pikkulinnut visertävät. Päätös jättää ilmoille toivon paremmasta
huomisesta, mutta ajatuksen voi kyseenalaistaa utopiana, jos kerran lapset
syntyvät jo lähtökohtaisesti vallanhimoisina; ihmisluonto on raadollinen ja
käki on käki kuoriutumisensa hetkestä lähtien. Myös kertojan äänensävystä voi
aistia loppua kohti kehittyvän aavistuksen ironista skeptisyyttä omia sanoja
kohtaan.
Kissojen yö on
Hectorin versio Al Stewartin kappaleesta Year
of the Cat (”kissan vuosi”), joka julkaistiin vuonna 1976. Nimensä
alkuperäiskappale sai vietnamilaisesta horoskoopista, jonka merkeistä yksi on
kissa; merkki vastaa kiinalaisen horoskoopin jänistä. Jonomuotoa noudattavan alkuperäiskappaleen
sanoitus on yksiselitteisempi kuin Hectorin lukuisista tuokiokuvista ja
henkilöistä koostuva adaptaatio. Vaikka suomennoksen nimi viittaa yöhön,
laulussa puhutaan aamusta niin alussa kuin lopussakin: Avaus kuuluu ”oli aamu
jonkun Suomi-filmin, joka kulisseilta näyttää vaan” ja loppumetreillä sanotaan
”pian aamu on ja hän on jälleen kädet ristissä niin peloissaan”.
Monitulkintaisista lyriikoista voi tulkita kritiikkiä kulttuurin pinnallisuutta
ja ihmisten esineellistämistä kohtaan – yksilön tuska on halpaa ja vanhus
tavoittelee menetettyä nuoruutta pukeutumisella, mutta lopulta jäljelle jää
vain ristiriitoja ja särkyneitä illuusioita. Lopussa otetaan vielä kantaa
ilmastokysymykseen ja saastumiseen paljolti samoin retorisin keinoin kuin Juice
Leskisen vuonna 1981 julkaistussa kappaleessa Myrkytyksen oireet: ”Mutta myrkyt liikkuu, kun tuuli käy. Kohta
alkaa täälläkin pakastaa. Voit mennä pois tai vielä hetken nukkua tai rakastaa
yli kissojen yön.” 1960-luvulta lähtien teollisuuden päästöjen aiheuttamat
happosateet herättivät huolta ympäristöstä, mutta tämän päivän suurimpana
ongelmana Euroopassa pidetään ilmaston lämpenemiseen johtavia
hiilidioksidipäästöjä. Kissojen yötä
analysoidessa huomiota voi kiinnittää myös persoonapronomineihin: Minä, sinä, hän ja he, muttei koskaan me tai te, ikään kuin
yksikössä jokainen jäisi aina yksin ja monikossa olisi vain kaukaisia
ulkopuolisia, heitä, kasvoton massa, johon ei löydy mitään kosketuspintaa.
Epävarmaa on sekin, pysyvätkö kertojaminä ja puhuteltu sinä koko ajan samoina. Kissa
on petoeläin ja yksineläjä, joka metsästämisen lisäksi keskittyy lähinnä
nukkumaan lämpimässä, suojaisassa paikassa, joten laulun symboliikan
tulkitseminen niin, että ihminen on kissa, antaa yhteiskunnasta melko raa´an
kuvan. Yö puolestaan symboloi totunnaisesti pimeyttä ja uhkaa.
Ihminen näyttäytyy edellämainituissa kappaleissa petona,
jonka kaoottinen mieli voi luoda mitä erilaisimpia hirveyksiä niin itselleen
kuin muillekin. Lauluissa kolmannessa persoonassa kuvatut ihmiset näyttäytyvät
välinpitämättöminä ja jopa eläimellisinä nihilisteinä groteskeissa tuokiokuvissa. Yhteisöllisyys ei
merkitse enää mitään koventuneiden arvojen ja kyynisen individualismin aikana.
Ehyet kulttuuriset kertomukset ovat sirpaloituneet hajanaisiksi katkelmiksi,
joista on vaikea koota mitään järkeenkäypää; jokainen ottaa mitä tahtoo ja
käyttää hyväkseen. Laulut noudattavat pelkistettyjä muotorakenteita, mutta
sanoitukset jättävät runsaasti tulkinnanvaraa. Muodon yksinkertaisuus sopii
moderniin estetiikkaan, jolle ominaista on teollinen sarjatuontanto, joten
musiikissa tämän voi tulkita kritiikkinä ihmisten tasapäistämiselle;
suomalaisen yhteiskunnan modernisoitumisen kipukohdat alkoivat korostua juuri
albumin julkaisuaikaan. Ilmoille jää esimerkiksi seuraavanlaisia kysymyksiä: Jos
yksilö ei kykene rakentamaan edes ehjää identiteettiä itselleen, miten
yhteiskunta voisi olla yhtenäinen kokonaisuus? Toisaalta jos yhteisöä ja
kulttuurista jatkuvuutta ei ole, mistä yksilön identiteettiprosessille löytyy perustaa?
Jotta albumin synkemmät sävyt eivät jäisi päällimmäisinä mieleen, käsittelen
sarjan viimeisessä osassa niitä kahta laulua, joista välittyy kuulijalle eniten
toivoa ja inhimillistä myötätuntoa. Nämä kappaleet toimivat albumin kehyksinä –
avausraitana kuultava Tuulisina öinä
ja loppurauhoitelmana Kerro vaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti