Konserttiarvio. Sinfonia Lahti Sibeliustalossa 11.2.2016.
Eva Ollikainen, kapellimestari. Jukka Harju, käyrätorvi. Strauss – Räihälä –
Tsaikovski.
Konsertin alkusoittona kuultiin Richard Straussin sinfoninen
runo Don Juan. Massiivinen
orkestraatio ja soundi maalailevat kuvaa machosta hamesankarista, joka
rehvakkaasti kiitää kukasta kukkaan. Teoksessa kuullaan monenlaisia
tapahtumakäänteitä – on romanttisen herkkätunteisia taitteita ja rehvakasta
räiskintää. Noin puolivälissä kappaletta ilmoille kajahtaa käyrätorvisektion
soolo, joka nyt toteutui erittäin kaunissointisena, ja jonka teema jää viehättävästi
kiertämään orkesteria. Straussin omintakeinen tyyli kuuluu Don Juanissa selvästi. Hetkittäin musiikin yliampuvuus on jo hieman
naurettavaa eli menee camp-estetiikan puolelle; myös neoklassismitulkintaa voi
pohtia. Liioittelu on oma taiteenlajinsa, mutta joskus liika vain on liikaa.
Silti mauttomuuden rajan aavistuksenomainen ylittäminen on toisinaan hyvinkin tyydyttävää
ja juuri se Straussissa puree.
Osmo Tapio Räihälän käyrätorvikonserton kantaesityksen
tulkitsi sen tilaaja Jukka Harju. Kolmiosaisen konserton kaksi ensimmäistä osaa
sulautuvat yhteen niin tehokkaasti, että taiteraja jäi ensikuulemalta hämärän
peittoon; toisen ja kolmannen osan rajapyykkinä toimii soolokadenssi. Konsertto
alkaa orkesterin levottomalla kihinällä, jonka alla hyrräävä vellova aaltoliike
glissandoineen aiheuttaa lievän pahoinvoinnin tunteen. Ensimmäinen osa ei ole
erityisen solistinen, vaan käyrätorvi maastoutuu musiikilliseen kudokseen.
Toiseen osaan tultaessa voi havaita vaivihkaista evoluutiota – soolo-osuus
hahmottuu selvemmin ja nostattaa orkesterissa vastarintaa, joka hakeutuu
tasapainoon, mutta jotain jää kytemään pinnan alle vaivoin pidäteltynä.
Pian saavutaankin kadenssiin, joka on ehkä konserton
omintakeisinta ja kiinnostavinta antia. Harju esitteli mukaansatempaavasti
soittimensa mahdollisuuksia dialektisessa, hieman jopa jakomielisessä
soolotaitteessa, jossa käyrätorvelle ominaisen lyyrisen laulun lisäksi kuullaan
ärhäkkää räpätystä, jalan polkemista ja huipennuksena seksikäs, kissapetomainen
karjaisu.
Finaalitaitteessa orkesteri tuntuu väittelevän suunnasta –
massa ei ole yksimielinen. Päämäärä on vasta hakusessa, kunnes lyömäsoittimet
ottavat tilanteen hallintaansa ja lähtevät ajamaan muita eteenpäin. Tästä
huolimatta musiikillinen sisältö jää pian polkemaan paikalleen saavuttamatta
lopulta mitään selvää maalia. Konsertto ei (ehkä kadenssia lukuunottamatta)
esittele mitään erityisesti 2010-lukuun viittaavaa. Kokonaisuus on tyyliltään
jälkimoderni ja kuten tunnettua, post-ismit eivät tematisoi mitään olennaisesti
uutta. Virkistävää näkökulmaa tulkintoihin voi silti löytää erityisesti
käyrätorvensoitannolliselta kannalta.
Konsertti huipentui Tsaikovskin kuudenteen sinfoniaan, joka
lukeutuu länsimaisen taidemusiikin kaanonin tunnetuimpiin ja rakastetuimpiin
teoksiin – eikä syyttä. Sinfoniaa on musiikkitieteilijöiden keskuudessa ehditty
tulkita ällistyttävän monista kulmista, mutta kaikkea tuskin on sanottu
vieläkään. Lisänimeltään pateettinen
sinfonia vastaa kuvaustaan – se on mahtipontinen, sentimentaalinen,
vahvatunteinen järkäle. Ensimmäinen osa alkaa tummana, haikeana, raskaana ja
syvänä. Pidätykset, joiden varaan osan riipaisevuus rakentuu, toteutuivat
Ollikaisen käsissä vakuuttavasti samoin kuin uskomattoman hienot nyanssierot pianissimon
ja fortissimon välillä. Osaan sisältyy myös tunnettu surumielinen rakkausteema,
johon puiset instrumentit valoivat tällä kertaa erityistä kaihoisaa lämpöä –
tähän lohdulliseen tunnelmaan synkän painostavana alkanut osa päättyy.
Toisen osan viisijakoinen rytmi lähti liikkeelle aavistuksen
ontuen. Tempoa tuntui olevan hieman liikaa, jolloin musiikin sirous jäi
hermostuneisuuden jalkoihin. Avausosan vaikuttavuuteen verrattuna toisen osan
tulkinta tuotti pettymyksen. Onneksi kolmannessa osassa alun imu palautui
musiikkiin; tyylin keveydestä huolimatta mukana oli kakkostaitetta enemmän
sävyjä. Finaalissa palataan karuun todellisuuteen, jossa kaikki on menetetty.
Pateettinen painokkuus löytyi jälleen ja musiikista tulvi voimattomuus
väistämättömän edessä, ihmisyyden murskaava kipeys – viiltävä ja silti niin
nautinnollinen. Jostain tuskan syövereistä nousee toivo, hento valo myrskypilvien
välistä. Loppu on armahdus. Viimeisen sävelen haipumista seurasi pitkähkö
hiljainen hetki, jonka jälkeen yleisö puhkesi suosionosoituksiin. Tavoite oli
saavutettu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti