torstai 4. helmikuuta 2016

Musiikin mahti ja muusikon rajallisuus


Moni muusikko on perfektionisti. Ammattilaisilta tätä oikeastaan edellytetäänkin, mutta monia harrastajiakin vaivaa sama ”vika”. Täydellisyydentavoittelu on osa taiteentekoa, mutta liikojen vaatiminen itseltä saattaa saada harrastuksen tuntumaan työltä tai ainakin velvollisuudelta. Harrastajamuusikolle musiikin tulisi olla ennen kaikkea ilo. Kun tavoitteet ovat kohdillaan, saavutuksista voikin nauttia täysin siemauksin. Tavoitteiden asettaminen mielekkäälle tasolle on kuitenkin haastava tehtävä. Liian matala tavoite kyllästyttää, liian korkea stressaa. Hyvältä opettajalta saa apua tähän dilemmaan, mutta lopulta jokaisen on itse oma suunnitelmansa hyväksyttävä.

Moni taiteilijasielu on tulenpalava itsekriitikko, joka piiskaa itsensä henkisesti vereslihalle epäonnistumisen jälkeen tai sen pelossa. Omistautunut harjoittelu tietysti vähentää mokaamisen todennäköisyyttä; onhan musiikki 90-prosenttisesti kovaa työtä ja vain 10-prosenttisesti luontaista lahjakkuutta. Silti elävän musiikin kaltaisen inhimillisen toiminnan uhkana on aina inhimillinen erehdys. Näitähän sattuu. Suurin vaikeus kumpuaa tämän sinänsä yksinkertaisen totuuden tiedostamisesta tai pikemminkin tiedostamatta jättämisestä: Itsensä armahtaminen voi olla helpommin sanottu kuin tehty.

Minä tunnustan: En ole kovin kaksinen sellonsoittaja. Tässä iässä voi jo sanoa, etten tule koskaan olemaankaan. Anatomis-fysiologiset tekijät vaikuttavat osaltaan – sormien mittasuhteet ovat mitä ovat. Siitä on turha itseään soimata, vaikka joskus sielua jäytää, kun yrittää venyttää kättä ja ääni jää kuitenkin matalaksi. Olen kuitenkin tunnustanut myös sen, että saan tästä huolimatta soittaa selloa. Ei sen pitäisi keltään olla poiskaan. Rehellisyyden nimissä totean, etten luultavasti koskaan tule esittämään Dvorakin sellokonserttoa sinfoniaorkesterin solistina, mutta pitäisikö minun? Ei.

Tuskinpa on muusikkoa, jota ei joskus olisi kirpaissut edes ohimennen se viiltävä kateus, kun kuuntelee todella taitavaa soittajaa ja tietää, ettei koskaan tule itse saavuttamaan samaa. Lohdullista lienee, että kaikki ovat joskus kokeneet saman. Todellisia suuruuksia ei tule montaa vuosisadassa. Sitä paitsi kateus voi ilmetä puolin ja toisin – yksi kadehtii toisen tekniikkaa, toinen taas ensimmäisen improvisointikykyä. Ihan kaikkeen ei kukaan kykene. Taiteellinen tuska ilmenee aidoimmin siinä, kun halu ilmaista jotain on vahva, mutta taidot eivät riitä sen välittämiseen. Tämä katkeransuloinen kärsimys toisaalta paljastaa todellisen taiteilijasielun – ei se kyky, vaan se halu. Voi ihmisen sisäistä ristiriitaa!

Soittaminen on intohimo, mutta harrastamiseen liittyy ylä- ja alamäkiä, joten toisinaan eteenpäin mennään enemmän velvollisuudentunnon kuin minkään taiteellisen ambition turvin. Tärkeintä on, että intohimo on mukana suurimman osan ajasta – jos yli 50 prosenttia harjoittelusta tuntuu velvoitteelta, kannattaa harkita harrasteenvaihtoa. Taiteellisen tuskan pitäisi säilyä kirvelevän nautinnollisena muistutuksena ihmisen rajallisuudesta ja humanismin arvoista, ei muuttua arkiseksi pakkopullaksi. Ajoittainen intohimon katoaminen on kuitenkin normaalia; jos sinäkin aikana jaksaa treenata, tekninen pohja on vakaalla perustalla, kun intohimo jälleen herää. Sitä vartenhan sitä tehdään. Kenraalitaukokin tekee ajoittain hyvää. Pyrkimys jonkin saavuttamiseen tulisikin nähdä yhtä ylevänä ja kunnioitettavana asiana kuin itse mahdollinen saavutus.

Elämä on lyhyt, taide pitkä. Musiikkia ei saa pilattua yhdellä epäonnistuneella esityksellä, joten kannattaa ennemmin huolehtia musiikin tekijöistä. Monet muusikot ovat yltäneet kunnioitettavan kypsään ikään, joten mielekkään tekemisen voi päätellä lisäävän elinvuosia. Tai jollei vuosia saavutakaan määrällisesti enemmän, aika sentään tuntuu pidemmältä… tai siis on laadukkaampaa. Vitsi vitsinä. Juice Leskinen toteaa laulussaan varsin osuvasti: ”Näin ne soittavat pelimannit, vaan työstä se käy. Kun on alkuun se saatu ammoin ei loppua näy. Se on riemua, se on tuskaa, eikä tyydytä muu. Kiven altakin vielä kuulla sä voit shubiduu…”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti