Kun menee yliopistoon, sitä kuvittelee saavansa eväät
johonkin hienoon työhön. Sellaiseen, jolla tuntee olevan merkitystä, joka imee
mukaansa ja jolla pystyy itsensä elättämään. Opintojen aikana jokainen yksikkö
vakuuttaa, että ala työllistää – kuullaan ”tulevien kollegoiden” hehkutusta
työstään ja alumnien menestystarinoita. Vaan vähänpä humanistinen suuntaus
lopulta valmistaa opiskelijaansa kohtaamaan gradunjälkeistä todellisuutta näinä
päivinä.
Lama-Suomessa kokemattomalle humanistisesta tiedekunnasta valmistuneelle
maisterille ei ole näkyvissä loisteliasta tulevaisuutta: Muutaman kuukauden
työttömyyden jälkeen ideat alkavat olla vähissä, kun avoimia paikkoja ei kerta
kaikkiaan ole tai vaatimukset ovat mahdottomia. Kilpailu alalla on kovaa,
kokemus ja suhteet ovat valttia. Omatoimisiin työnantajille esitettyihin
kyselyihin joko vastataan kohteliaasti, ettei mitään ole valitettavasti juuri
nyt tarjolla, tai ei vastata ollenkaan. Sitä päätyy kituuttamaan puolinaista
elämää Kelan työmarkkinatuella samalla kun ammattikoulun käyneet ystävät
ostavat asuntoja ja matkustavat kaukomaille. Lähipiirissä joko kehotetaan
harkitsemaan ”oikean ammatin” hankkimista tai kannustetaan elämään toivossa,
että kyllä se oma työpaikka vielä löytyy. Ei paljoa lohduta.
Opiskellessaan kukaan tuskin uskoo olevansa se, joka päätyy
kortistoon. Kiitettävien arvosanojen ja 400 opintopisteen jälkeen kuvittelee
ansaitsevansa jo paikkansa, mutta pahimmillaan saa itse huomata olevansa ainoa,
joka tutkintoa arvostaa. Keskivertohumanisti toivoo siistiä sisätyötä, jossa
saa pohtia, analysoida ja toteuttaa itseään. Onko se muka liikaa vaadittu? Kaikesta
päätellen on.
TE-toimistosta soitetaan muutaman kuukauden välein ja
kysytään, onko töitä jo löytynyt. Kun vastaus on kielteinen, ei
”asiantuntijalla” ole ehdottaa muuta kuin parin viikon valmennuskurssi, jonka
aikana lisärahaa maksettaisiin huimat 9 euroa päivässä. Mainitunlaisten
kurssien työllistämisvaikutus on tilastollisesti osoitettu olemattomaksi, joten
niin kauan kuin sitä ei määrätä pakolliseksi, ei jo matkakulujen takia kannata
osallistua, jollei sosiaalinen aspekti innosta. Akateeminen koulutus takaa kyllä sen, että ihminen osaa kirjoittaa
oman ansioluettelonsa – kokonaan toinen ongelma on, jos siihen ei ole kirjoitettavaksi
sisältöä. Luovan kirjoittamisen mahdollisuudet tyrehtyvät rehellisyyden vaatimukseen.
Jossain vaiheessa korkeakoulutetulle työttömälle voi tulla
tarve niellä ylpeytensä; rahanpuute kannustaa ottamaan vastaan pätkätyötä oman
alan ulkopuolelta. Silloin päätyy akavalaisena SAK-valtaiseen työyhteisöön,
jossa sisätyö on vain puolisiistiä eivätkä taukokeskustelut senkään vertaa.
Pyrkimättä millään tavoin halventamaan perusrehellisen oikean työn raatajia on
todettava, että kootessaan kahdettasataa pahvilaatikkoa tai nostaessaan
kolmattatoista pöytää keruukärryyn pölyisessä varastossa akateemikko ei
välttämättä tunne kuuluvansa ympäristöön. Epämukavat, työnantajan omistamat
turvakengät jalassa, huomiovärisissä vaatteissa kellokortti kaulassa on
turha odottaa vastaavasti varustautuneiden työtoverien kanssa käytävää henkevää
keskustelua postmodernista estetiikasta – huomiot keskittyvät lähinnä tasolle
”sumuinen keli” ja ”pahaa kahvia”. Vuoron jälkeen olo on tyhjä. Ruuan jälkeen
mielessä on lähinnä uni. Omasta ruumiista on kiusallisen tietoinen, eikä mikään
enää motivoi. Siinä alkaa kyseenalaistaa aiemmat saavutuksensa, koska tähän on
tultu.
Miksi käydä läpi korkeakoulu, jos työhön riittää välttävä lukutaito,
kohtalainen kestävyyskunto ja 18 vuoden ikä? Jotta olisi jotain henkevää
mietittävää, kun tekee sitä liukuhihnatyötä? Kaunis ajatus, mutta turha –
mekaanisessa toistossa mieli tyhjentyy tehokkaasti. Jos luova ajatus välähtää
yllättäen, sen on jo unohtanut kotiin päästessä; tai vaikkei olisikaan, sitä ei
jaksa kehitellä. Onko korkeakoulutuksen resurssit suunnattu oikein, jos
valmistuneita odottaa tällainen kohtalo? Mietipä omalle kohdalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti