Konserttiarvio. Sinfonia Lahti Sibeliustalossa 5.3. 2015.
Okko Kamu, kapellimestari. Tuomas Ylinen, sello. Sibelius – Prokofjev – Sibelius.
Konsertin avasi Sibeliuksen sinfonisten runojen lyhimpään
päähän sijoittuva Dryadi. Sävellyksen
nimi tarkoittaa kreikkalaisen mytologian puita suojelevaa nymfiä, mikä ei
ensimmäisenä olisi tullut mieleen teosta kuunnellessa – nimen merkitystä ei
käsiohjelmassakaan vaivauduttu avaamaan. Musiikissa saattoi aistia uhkaavan,
syvyyksissä möyrivän pohjavireen, mutta hetkittäin kuultiin yllättävääkin
kepeyttä. Kappaleen jälkipuolella mieleen tuli ajatus, että musiikki oli
groteskin muodonmuutoksen dance macabreksi
(kalmantanssi) läpikäynyt Valse Triste.
Viimeisinä hetkinä ilmassa häivähti myös aavistus Tuonelan joutsenesta. Teosta on verrattu Debussyn impressionismiin,
mutta se on silti vahvasti Sibeliusta itseään. Säveltäjänsä sinfonisten runojen
parhaimmistoon teos ei tosin yllä.
Illan konserttona kuultiin Prokofjevin Sinfonia concertante, jonka soolosoittimena on sello ja joka jäi
säveltäjänsä viimeiseksi konsertoksi. Ensimmäinen osa alkoi salaperäisenä
väreilynä, kehittyi vähitellen romanssiksi realistisin vivahtein ja hiipui
lopulta menetetyn kaipaukseksi. Toinen osa lähti liikkeelle keväisesti kohisten
ja putputellen, mutta into lopahti takatalven hämärään, sisätiloissa vietettyyn
räntäsadepäivään. Sello kuitenkin keksi itselleen ajankulua ja osoitti virtuositeettinsa.
Orkesterin palatessa soolon jälkeen mukaan saattoi huomata pientä auringon
pilkahdusta, mutta kevät keikkuen tulevi kuten sanotaan, ja päivä pimeni taas
lumipyryksi – voipa halutessaan kuulla nykytulkinnalla lumiauran jyrinänkin.
Osan heijastelema mieliala tuntui ailahtelevalta kuin kevättalven säät.
Loppukaneettina orkesteri rysäytti lumet katolta tuuban huomionarvoisella
avustuksella.
Musiikin tunnetilassa havaitsi tiettyä ärhäkkyyttä myös
finaaliosan soolossa, jossa sello tosin onnistui pizzicatoin eli näppäilyin
myös rauhoittelemaan omaa kiihtymystään. Orkesterin soittama materiaali
kuulosti vaateilta, joita ympäristö soolosellon persoonalle asetti. Nämä
vaateet olivat paikoin ristiriidassa keskenään, mutta hetkittäin meno myös
tasaantui, lähes hyytyikin. Kaikkinensa pitkä finaalitaite oli varsin
stressaavaa kuultavaa – rymistelyä tuntui vain jatkuvan ja jatkuvan.
Irrallisuudessaan ja hajanaisuudessaan raskas neuvostovallan ajan konsertto
kertonee jotain syntyajastaan ja –paikastaan. Äkkiseltään teoksen suhteuttaminen
tämän päivän suomalaisen mielenmaisemaan ei välttämättä käy yhdeltä kuulemalta.
Pitkin konserttoa vasket kommentoivat sooloa varsin kärkkäästikin, mutta
musiikki pysyi kasassa loppuun asti ja soolo-osuuksien tunteen paloa ja
teknistä osaamista on pakko ihailla.
Väliajan jälkeen nautittiin illan toinen annos Sibeliusta,
tällä kertaa ensimmäisen sinfonian muodossa. Sinfoniasta erottuu paljon
saksalais-itävaltalaisen romantiikan vaikutteita, mutta kansallissäveltäjämme
tyylille ominainen arkaaisuus kohoaa jo tästä esikoissinfoniasta – mikäli
Kullervo-sinfoniaa ei nyt lasketa. Esimerkiksi Karelia-sarjasta tuttuja katkelmia häilähtää esiin hetkittäin jo
ensimmäisen osan jousikuvioissa, jotka pyöräyttävät teoksen kunnolla käyntiin
kiireettömän, vaivihkaisen syvämietteisen klarinettisoolon perään. Osa sisältää
paljon voimaa hiljalleen latautuvissa jännitteissä, jotka purkautuvat milloin
Wagnerin, milloin taas Beethovenin (esim. 9. sinfonian scherzo) tapaan.
Sinfonian toinen osa puolestaan on hengeltään herkkä, vaatimaton ja
sentimentaalinen. Hiipuvat, täyttymystä vaille jäävät sävelkulut tuovat mieleen
Tsaikovskin viimeiseksi jääneen 6. sinfonian, joka lisänimellä ”pateettinen”
tunnetaan.
Toisen osan herkkyydelle vastapainon toi seuraavan osan
tunnistettava, vaativasävyinen tykytys, joka toistuu kiertäen soitinryhmältä
toiselle. Pyörteilevän suvantovaiheen jälkeen vauhti kiihtyy uudelleen, pulssi
kohoaa ja edessä on uusi, entistä hurjempi koski, jolta karautetaan rysähtäen
karille. Henkeä pidättäen tultiin finaaliin, joka henkii lopullisuuden tuntua.
Siinä missä Sibeliuksen 2. sinfonian finaalia on pidetty vapahdus ja voitto –finaalina, rajattomana uskona edistyksen
mahtiin, ensimmäisen sinfonian finaali heijastelee tuhon enteitä tai
jälkimaininkeja. Osan loppupuolella toiveikkuus herää varoen, mutta sinfonian
loppu on silti melko synkkä ja painokas. Esikoissinfoniaksi teos on harvinaisen
kypsä. Sinfonia Lahti toteutti sen odotusten mukaisesti, jopa ylittävästi, ja
sinfonian voikin todeta olleen konsertin parasta antia. Näin sitä kunnioitetaan
Sibeliuksen 150-vuotisjuhlavuotta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti