Maanantai. Uuden viikon alku täynnä mahdollisuuksia – tai
sitten ei. Suomalaisessa populaarimusiikkitraditiossa maanantai esiintyy
yleensä viikon rankimpana päivänä, johon liitetään sellaisia adjektiiveja kuin
tylsä ja masentava. Sen sijaan negatiivissävytteisiä perjantai- ja
lauantailauluja saa hakea, kun taas sunnuntaiaiheiset kappaleet liikkuvat
tunnelmiensa puolesta laidasta laitaan. Pohditaanpa hieman viikon ensimmäisen
päivän tematiikkaa musiikin välityksellä.
Maanantai aloittaa uuden viikon ja arjen, joten ne, joilla
töitä on, joutuvat kokoamaan itsensä arkiseen aherrukseen. Leevi and the Leavingsin
hitissä Unelmia ja toimistohommia
podetaan vielä viikonlopun juhlinnan jälkiseuraamuksia: ”Maanantaiaamuna
krapula ja vapina, tuijotan vessan seinää. Olen työpaikan sonni, porsas sekä
apina suu täynnä kuivaa heinää…” Elämä on siis pantu risaiseksi, mutta ”silti
toimiston tyttöjen salaisissa unissa kaikkien kanssa vehtaan”. Kertojan
työmoraalista ei juuri enempää saada selville, mutta hänellä selvästi on
ainakin omalla näkemyksellään maine työpaikan naistenmiehenä. Eipä työviikko
kuitenkaan kovin kummoisesti tunnu käynnistyvän, kun kertoja pohtii
krapulaisena omia toilailujaan.
Samaa aihepiiriä on havaittavissa myös Juice Leskisen
perusmeiningiltään reippaassa kappaleessa Hui
hai, jossa mietitään viikonloppuista seminaaria – ”hui hai, ja nyt on jo
maanantai…” päivitellään laulussa. Maanantaita kuvaillaan kappaleen edetessä
muun muassa tylsäksi, mahdottomaksi ja masentavaksi. Omat viikonloppuna tehdyt mokat
on myös kohdattava: ”Kun on soppa kerran keitetty, se syötävä on kans…” Sen
siitä saa, kun seminaari on vietetty merkeissä ”meistä puolet totta kai teki
pesän alakerran baariin”.
”Hui hai, onko maanantai? Mannerheimintiellä on automiesten
aivot jäässä” alkaa Hectorin vuoden 1974 Hectorock
I –albumin ensimmäinen, sisällöltään varsin surrealistinen raita Coctail-sukupolven Satyricon. Kappaleen
tunnelma on vieraannuttava ja turhautunut: ”Hei, hei, mikä tähän vei?” kyselee
kertoja. ”Valot pois, niin parempi ois, ja parempi jos puhelin ei koskaan sois.
Niin se on, hei niin se on, mä tiedän kyllä miksi olen onneton.” Toisessa
säkeistössä todellisuuden vaikeus korostuu: ”Jaa jaa, lehti putoaa. Postiluukku
sylkeepi maailmantuskaa, aa-aa. Hui hai, uusi maanantai.” Uusi viikko tuo siis
vain huonoja uutisia kertojalle, joka ei saa otetta edes omasta elämästään:
”Missä oon ja minne mä meen? Tää kaikki kerran päättyy tyhjään aameneen…”
Maanantain vallitsevia tunteita laulussa ovat siis sekavuus, tylsämielisyys ja
välinpitämättömyys, kun oman olemassaolon tarkoitus kyseenalaistetaan. Ehkä
kertoja ei ajattele ansaitsevansa uutta viikkoa.
Jos työhön paluu viikonlopun jäljiltä onkin vaikeaa, helppoa
ei ole niilläkään, joilla ei ole töitä: Kolmannen naisen Maanantai-laulussa kertojaa tuntuu päivässä eniten masentavan se,
että ”ainoo kaverikin töitä sai”. Hänellä ei siis ole järkevää tekemistä (”kuinka
kuluu mulla maanantai?”) eikä enää edes seuraa, joten oman olemisen
tyhjänpäiväisyys korostuu, kun sitä vertaa muiden ihmisten tekemisiin. Hectorin
klassikkokappaleessa Ei mittään
(työttömän arkiviisu) maanantai on täynnä tyhjää kuten kaikki muutkin
viikonpäivät ja kuukaudet. Työttömän maanantaita leimaavat syyllisyys ja häpeä
omasta työttömyydestä, tunne turhanpanttina olemisesta, itseinho ja ehkä myös
kateus.
Maanantaisin ei siis onnistu mikään. Dannyn vanhassa
laulussa Ei ole kaikki miltä näyttää
mainitaan ohimennen: ”Hän viime maanantaina osui vastaan ja luulin, että nyt se
onnistuu. Vaan hänpä leikki, leikki ainoastaan ja varman saaliin saikin joku
muu.” Liekö sattumaa, että epäonnistuminen osuu juuri maanantaille eikä
esimerkiksi lauantaille, jonka suomalaiset mieltävät iloiseksi vapaapäiväksi?
Tuskin. Maanantaista on kulttuurissamme tehty symboli huonolle päivälle, kun
käsitteenä maanantaikappalekin
tarkoittaa sekundaa. Populaarimusiikin sanoituksissa vain vahvistetaan tätä
mielikuvaa. Joskus lauluissa maanantai tosin on vain alkusoittoa kehnolle
viikolle: Klamydian Viikko pieleen
–kappaleessa ”maanantaina näky ylinopeus tutkasta”, mutta toisaalta samalla
viikolla kertoja myös on alamaissa, kaatuu portaissa ja herää putkasta.
Hectorin Perjantai on mielessäin –laulussa
koko viikko on vain perjantain odottelua.
Laulujen perusteella erityisesti maanantaisin ihminen joutuu
kohtaamaan menneet virheensä ja surkean nykytilansa. Siinä missä esimerkiksi
uudesta vuodesta ja kesästä iloitaan, uusi viikko on lähinnä masennuksen aihe.
Näin on ainakin aikuisille suunnatuissa lauluissa, joita tässä olen
tarkastellut – lastenlaulussahan sanotaan, että ”maanantaina mamma meni
mansikoita ostamaan. Se päivä oli iloinen”. Aikuisia maanantai tuntuu riipivän,
oli töitä tai ei. Töihin on pakko raahautua, mutta työttömyyskin masentaa. Pohtia
sopii, onko asialla juurensa suomalaisten jokaviikonloppuisessa
kännäyskulttuurissa – kun vapaapäivät on vietetty humalassa ja krapulassa, uusi
viikko ei välttämättä paljoa houkuttele. Tiistaista sen sijaan on hyvin vähän
lauluja. Onko maanantain ankeus siis jo helpottanut seuraavaan päivään
mennessä, vai onko tiistai yksinkertaisesti liian mitäänsanomaton päivä laulun
aiheeksi? Mainittakoon tosin, että ainakin Lapinlahden lintujen kappaleessa Komea loppu tarina alkaa sanoin ”minun
tiistaina piti lähtee juhlimaan, mutta rahat oli loppuneet kokonaan”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti