Kun maisterinpapereiden lunastuksesta on kulunut siinä 3,5
vuotta, eikä palkattua oman alan työtä ole tehnyt päivääkään, on ollut kummasti
aikaa miettiä, missä mättää. Yliopistossa kurssivaatimusten noudattaminen oli
helppoa, kun valtaosa suoritteista oli itsenäistä lueskelua, analyysiä ja
kirjoittamista. Introvertti tutkijaluonne kun on, sitä viihtyy omassa
kammiossaan pohdiskelemassa ja työstämässä asioita luennoilla opitun pohjalta.
Hieman rasittavammalta kurssimuodolta allekirjoittaneen mielestä tuntuivat
seminaarit, joissa piti keskustella ryhmässä ja antaa rakentavaa palautetta
toisille. Kaiken kaikkiaan arvosanat omassa pääaineessa kuitenkin ylsivät
kiitettävistä jopa erinomaisiin. Voidaan siis todeta, että opiskellessa itseohjautuva,
omat aikataulunsa laativa ja niistä neuroottisesti kiinnipitävä introvertti
pärjää loistavasti. Kun päämäärä (valmistuminen) oli selvä ja sen
tavoittelemiseen tarjolla rauhoitettua aikaa ja tilaa, tulosta syntyi lähes
liukuhihnatahtia.
Sitten olisi pitänyt siirtyä työelämään. Ne
luonneominaisuudet, jotka opiskellessa olivat etu, kääntyivätkin yllättäen
haitaksi: Tämän päivän työelämä haluaa muuttuviin ympäristöihin ekstroverttejä,
joustavia, multitaskaavia tiimityöntekijöitä. Minä en ole mitään näistä –
haluan tehdä työni yksin, omassa huoneessa ja yksi asia kerrallaan. Opiskeluyksikössäni
taitoja mittattiin kirjallisina suorituksina, mutta työnantajat tuntuvat
arvostavan enemmän sosiaalisia kykyjä; parhaiten oppiaineesta vaikuttavat
työllistyneen ne, jotka pyörivät oppiainejärjestössä ja loivat verkostoja,
mutta joiden seminaarityöt olivat aivan levällään vielä annettuna määräpäivänä.
Ne opiskelijat, jotka esittivät loppumetreille viimeistellyn kurssityön
ajallaan, eivät siis tosielämässä hyödy taidoistaan mitään – tiedän itseni
lisäksi toisenkin esimerkin loistavasta kirjoittajasta, joka päätyi koulutusta
vastaamattomiin fyysisiin duunarinhommiin. Yliopisto ei kursseillaan opettanut
sitä, mitä työelämässä halutaan. Siinä valossa koko 5-vuotinen koulutus tuntuu
turhalta, vaikka juhlapuheissa aina väitetään, ettei opiskelu mene koskaan
hukkaan. Olisikohan jonkun nyt kuitenkin syytä miettiä tätä opetussuunnitelmien
yhteydessä?
Suvaitsevaisuudesta ja monikulttuurisuudesta puhutaan
jatkuvasti, mutta missä on neuroottisen introvertin paikka sosiaalisuutta ja
moniajoa arvostavassa työkulttuurissa? Vastaus: työttömyyskortistossa. Eräiden
meistä kohdalla epätoivotun luonnetyypin lisäksi kokonaisuuden mukana tulee
erilaisia fyysisiä rajoitteita. Jos päätyy sairaslomalle, TE-toimiston sijasta
ahdistelee Kela. Toiminnan henki molemmissa laitoksissa tuntuu olevan sitä
lajia, että työttömyys/sairaus on yksilön oma syy, josta pyritään heti
tilaisuuden tullen rankaisemaan – ikään kuin köyhänä ja kipeänä olo ei olisi jo
ansaitsematon rangaistus itsessään. Heikkoa on hauska juoksuttaa.
1,5 vuotta takaperin varasin TE-toimistolta ajan
ammatinvalinnanohjaukseen. Siellä pirtsakka psykologinainen tuntui vähät
välittävän taustastani ja sanomisistani. Kerroin, etten oikein pidä ihmisistä,
silti minulle ehdotettiin vanhustyötä. Toinen ehdotus: ”Entäs siivoaminen?” Ei.
Sitten kysyttiin, miten suhtaudun eläimiin. Sanoin pitäväni kissoista ja
hoitaneeni serkun koiraa, mutta psykologi tarkoitti isoja eläimiä kuten lehmiä
ja hevosia. Varsinaista ammatinvalinnanohjausta – pohjalla 400 opintopistettä
yliopisto-opintoja, kaksi kandityötä ja yksi gradu, ja silti tarjotaan ainoastaan
mahdollisuutta päästä siivoamaan paskaa tavalla tai toisella!
Pari kuukautta myöhemmin hakeuduin edelleen TE-toimiston
puolesta kokonaisvaltaiseen työkyvyn
arviointiin. Kuulostaa kattavalta, moniammatilliselta selvitykseltä.
Etukäteen piti täyttää lomake, jossa kysyttiin mm. syönkö päivässä vähintään
yhden lämpimän aterian ja onko minulla ystäviä, joiden kanssa viettää aikaa.
Kyselyn rivien välistä haiskahti oletus, että kaikki työttömät viettävät
päivänsä yksin tv:n ääressä eläen keskioluella ja makkaravoileivillä.
Varsinaisen haastattelun suoritti teollisuusalueella vastaanottoaan pitävä työttömien
terveydenhoitaja, joka ei tiennyt minusta mitään: Hoitajalla ei ollut käytössä sairauskertomustietojani
eikä kai edes pääsyä tietojärjestelmään, ja jouduin mainitulle ihmiselle tulkitsemaan
lomakkeesta omaa käsialaani ja itse opettamaan, mikä on Raynaud´n oireyhtymä. Mainitsin,
että oikeaan korvaan tuppaa välillä jäämään vettä. ”Mut kuulet sillä kuitenki
ihan hyvin?” Koska vastaus oli myöntävä, hoitaja oli sitä mieltä, ettei mitään
tarvitse tehdä. ”Kokonaisvaltainen työkyvyn arviointi” tarkoitti siis sitä,
että tunnin verran puhuttiin, verenpaine mitattiin ja kaikki esiinnostamani
ongelmakohdat sivuutettiin. Todella kokonaisvaltaista. Oli liikaa vaadittu,
että korvat olisi putsattu. Vastaanottohuoneessa ei tainnut olla
välineistöäkään, ja jos homman olisi halunnut terveyskeskuksessa hoidattaa,
olisi joutunut maksamaan yli 40 euron hoitajavuosimaksun jo aiemmin pulitetun
samansuuruisen lääkärivuosimaksun lisäksi. Noin 500 euron kuukausittaisesta
työmarkkinatuesta neljäkymppiäkin on iso raha; korvat jäivät putsaamatta.
Monella tulee varmasti lääkäriin hakeutumistakin viivytettyä, koska rahanmenoa
haluaa estää. Sinä aikana vaiva ehtii kätevästi pahentua niin, että sen
hoitaminen tulee yhteiskunnalle huomattavasti kalliimmaksi, jos enää edes
onnistuu.
Ei voi ihmetellä, että työttömien terveys on työssäkäyvien
vastaavaa heikompaa, kun ”työterveyshuolto” on tällä tasolla. Terveyskeskukseen
lääkärinajan saaminenhan kestää lähes poikkeuksetta kuukauden.
Erikoissairaanhoidon puolellakaan ei turhaa kiirettä pidetä, jos sinne sattuu
joskus pääsemään, eikä nyt edes oteta puheeksi niitä poliklinikkamaksuja. Kun
ei ole työnantajaa, kukaan ei tunnu välittävän, hoidetaanko vaivat vai ei ja
missä aikataulussa – Kelan maksama sairauspäiväraha on sitä paitsi
työmarkkinatukea pienempi, joten sen puolesta kai kannattaa ajaa mahdollisimman
moni työkyvyttömäksi. Kuinkahan monta väliä, joihin voi pudota, tuli yksin tähän listattua?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti