Johdanto
Vuonna 1978 ilmestynyt Hectorin seitsemäs pitkäsoittoalbumi Kadonneet lapset heijastelee oman
aikansa Suomen yhteiskunnallisia kipukohtia. Kaupungistuminen,
yhtenäiskulttuurin sirpaloituminen, kylmä sota ja pahimmillaan kahdeksaan
prosenttiin kohonnut työttömyysaste jättivät jälkensä 1970-luvun lopun
henkiseen ilmapiiriin. Tätä toivat musiikissaan esiin monet suomirock-genren
artistit. Onko Kadonneet lapset –albumilla
kosketuspintaa tähän päivään, kun julkaisusta on kulunut lähes 40 vuotta?
Suomen työttömyysaste oli vuoden 2016 joulukuussa 7,9 prosenttia eli työttömänä on maamme
työvoimasta yhtä suuri osa kuin vuonna 1978. Julkinen talous on ollut kuralla
jo useita vuosia, köyhimpien kansalaisten toimeentulo näyttää päivä päivältä
epävarmemmalta ja erityisesti nuorten syrjäytymistä käsitellään mediassa
yhtenään. Jyrkimmät kriitikot puhuvat hyvinvointivaltion alasajosta. Omien
rajojen ulkopuolisista ilmiöstä huolta herättävät Venäjän presidentti Vladimir
Putinin pyrkimykset laajentaa elintilaansa ja USA:n tuoreen päämiehen Donald
Trumpin kukkoilu. Muun muassa näitä asioita sopii pohtia hiljattain
50-vuotistaiteilijajuhlaansa viettäneen Hectorin musiikkia kuunnellessa.
Kadonneet lapset
sisältää 11 kappaletta, joista viiden melodiat ovat ulkomaista lainatavaraa;
kaikki sanoitukset ovat Hectorin käsialaa. Albumin nimikkoraitaa olen
analysoinut jo aiemmin tänä vuotta, joten nyt on aika luvatusti keskittyä
muihin kappaleisiin. Kronologisen etenemisen sijaan olen päätynyt jakamaan
loput 10 kappaletta kolmen eri teeman alle. Myönnän jaon osittain mielivaltaiseksi,
mutta koen mielekkäämmäksi jakaa tekstiä pienemmiksi osakokonaisuuksiksi kuin
läväyttää kertalukemiseksi kokonaisen pitkäsoittoalbumin analyysin. Tähän nyt
julkaisemaani ensimmäiseen teemaan ”Koruttomia kertomuksia” sisällytän neljä
laulua. Toisena teemana ”Surrealistisia painajaisia” analysoin myöhemmin niin
ikään neljä kappaletta. Loput kaksi raitaa ja yhteenvedon kokoan teemaan
”Varovaista toivoa”.
Koruttomia kertomuksia
Blues-vaikutteisessa, huuliharpun ja kantrikitaran
värittämässä, AB-muotoa noudattavassa Postitoimistojutussa
mies kulkee halki kaupungin matkallaan postikonttoriin. A-muotoisissa säkeistöissä
kerrotaan nykien ja ironisen venytellen matkan vaiheista ja kuinka sen varrella
vastaantulija, joulupukki ja ravintolan tarjoilija vuorollaan kysyvät, onko miehellä
kaikki okei, mutta vastaus on aina hetken pohdinnan jälkeen ei. B-muotoisissa,
melodisimmissa säkeistöissä, joita en vaihtuvan sanallisen sisällön takia halua
kutsua kertosäkeistöiksi, vaikka ne ehkä sellaisiksi voisikin mieltää,
lauletaan kuinka ”hän on niin väsynyt” ja kyllästynyt milloin puolueohjelmien
valheisiin, milloin naapureiden harjoittamaan vaivihkaiseen itsetuhoon. Draaman
kaari huipuntuu seuraavasti: ”Hän pääsee postitoimistoon, jota ryöstää joku
ryhmä epätoivoinen. Hän kirjeen heittää laatikkoon, ja siinä lukee olen
osasyyllinen. Hän huutaa itku kurkussa mä oon okei, mut kaiku toistaa viimeisen
tavun ei, ei, ei.” Tähän asti kertoja on näyttäytynyt ulkopuolisena, mutta
viimeisessä B-taitteessa kertojasta tulee osallinen tapahtumiin: ”Hän on niin
väsynyt. Sitä kirjettä mä mietin, kun mä kotio meen ja toivon presidentin
liittävän sen uudenvuodenpuheeseensa.” Kertoessaan päähenkilön väsymyksestä
laulaja luopuu sarkastisesta venyttelystä ja laulaa lempeämmin, osaaottavammin,
enemmän tosissaan. Laulun tapahtumien ja henkilöiden roolien sekoittumisesta
syntyy tehokas vaikutus: Mies, joka ei matkallaan tiedä postitoimiston
ryöstöstä, on kirjoittanut kirjeen, jossa myöntää osasyyllisyytensä tapahtumaan.
Ulkopuoliseksi luultu kertoja muuttuukin minä-subjektiksi, joka pohtii kirjettä
kotimatkallaan. Oliko hän ehkä paikalla ryöstön sattuessa? Voidaan tulkita,
että yhteiskunnassa jokainen on tavallaan syyllinen toisten epätoivoisiin
tekoihin; jokaisen ohikulkijasta presidenttiin on tehtävä osansa, jotta elämäntilanteiden
kärjistymisiltä vältyttäisiin. Laulussa käy ilmi muun muassa, että lasten
päivähoito on sekaisin ja eri tahot vain kinastelevat keskenään. Nykymuodossaan
yhteiskunta helposti kuluttaa yksilön resurssit loppuun – ei ole ihme, että
yksilö on väsynyt. Postitoimistojuttua
voi 2000-luvulla kuunnella myös sarkastisena kannanottona Postin(/Itellan/Postin)
viime vuosina kohtaamiin vaikeuksiin. Näinköhän kirje löytää vastaanottajansa ennen
kuin on liian myöhäistä?
Ei mittään (Työttömän
arkiviisu) tarttuu helposti mieleen yksinkertaisessa, kansanlaulumaisessa
toisteisuudessaan – melodia onkin kansanmusiikkiperintöä. Akustisen kitaran
helinä muistuttaa hetkittäin kannelta. Jonomuotoisen laulun hokema ”ei mittään”
kuvastaa työttömän todellisuutta, jossa päivät ja kuukaudet kuluvat vailla
sisältöä. Puolueet, valtionhallinto ja muu maailma eivät tee mitään oloja
helpottaakseen, eivätkä ratkaisua tarjoa sen koommin alkoholi, lääkkeet kuin
itsensä viilteleminen tai peräti tappaminenkaan (”partakoneen terä ei mittään”).
Säkeistöjen seuratessa toisiaan laulajan aluksi toteava lallattelu muuttuu
vähitellen yhä kiukkuisemmaksi, kunnes lopulta miltei huudetaan: ”mut mehän ei
ollakaan mittään!” Laulun kyynisessä yksinkertaisuudessa on todistusvoimaa –
mitäpä sosiaalitukien varassa elävällä olisi varaa tehdä ja miten yhteiskunnan
korkeimmille paikoille kivunneet voisivat ymmärtää osattomaksi jääneitä.
Työttömän asema on eriarvoinen työllistettyyn verrattuna paitsi tulojen myös
esimerkiksi terveyspalvelujen suhteen – työterveyshuollon piiriin kuuluva saa
hoitonsa helpommin ja nopeammin, vaikka juuri työttömän terveys on suuremmin
uhattuna. Silti nykyinen valtionjohto pyrkii pikemminkin heikentämään ihmisarvoisen
työllistymisen edellytyksiä ja työttömän selviytymismahdollisuuksia kuin
edistävän niitä. Liekö kukaan oikeasti työllistynyt TE-palveluiden ansiosta?
Huomattava osa työmarkkinatuen saajista joutuu anomaan myös toimeentulotukea.
Pitkäaikaistyöttömäksi putoaminen vähentää edelleen työhön paluun mahdollisuutta.
Huono-osaisuudella on myös ikävä taipumus periytyä tuleville sukupolville, eli
laulu saattaa olla nykyään ajankohtainen niiden lapsille, joille se oli
arkipäivää ilmestymisaikanaan. Vuonna 2015 pelkän peruskoulun päättötodistuksen
varaan jääneitä 20–29-vuotiaita oli 17 prosenttia koko ikäluokasta – miltei
viidesosa alle 30-vuotiaista on siis vailla edes toisen asteen koulutusta.
Fyysisesti raskaiden ja manuaalisten toisteisten työtehtävien siirtyessä
roboteille kouluttamattoman ihmisen työllistymismahdollisuuden ovat heikot. Toisaalta
korkeakaan koulutus ei näinä päivinä anna takeita työllistymisestä. Mitäpä väliinputoajalle
tarjolla? Ei mittään.
Karun herkässä, pianosäesteisessä balladissa yhteiskunnan
hylkäämä sotaveteraani, laulun nimen mukainen Tuntematon sotilas, kertoo kohtalostaan. Lapsuuskodistaan liian
varhaisessa vaiheessa ulkomaailmaan potkittu poika jää vaille koulutusta ja
ammattia. Sodassa menetettyä nuoruutta ja toista kättä ei mikään korvaa –
heitteille jätetty, pelokas veteraani kerjää kylmissään markkaa matkalippuun
pateettista hipovan jousiorkesterimusiikin myötäillessä elämisen tuskaa.
Paljastuu, että mies on koditon: ”Mä en tiedä, minne ensi yönä pääni kallistan,
taas kylmä näyttää yöstä tulevan.” Nämä jäävät minämuotoisen kertojan
viimeisiksi sanoiksi, ja loppuratkaisu on ulkopuolisen, kaikkitietävän kertojan
varassa: ”Pohjantähti vilkkuu ystävyyttään ylle maailman, ja hän nukkuu
kinokseen puhtaan sinivalkoiseen. Yhteiskunta maksaa matkan viimeisen. Ne noin
pois veivät lapsen vanhenneen.” Kuva on kuin Andersenin sadusta Pieni
tulitikkutyttö. 1970-luvulla veteraanien työtä ei arvostettu nykyisellä
tavalla, vaan sodan läpikäyneet olivat vasta järjestäytymässä erilaisiksi tukiorganisaatioiksi
lähes ainoana apunaan aseveljien tuki. Kaikkia vertaisapu ei kuitenkaan ehtinyt
saavuttaa. Tuntemattoman sotilaan
tarina on häpeällinen – hyvinvointivaltio ei toteuta tavoitettaan, jos yhteiskunnan
ainut vastuu syrjäytymisestä rajoittuu hautajaiskulujen maksamiseen. Tänä
päivänä ajatus sotiemme veteraanin paleltumisesta kodittomana hankeen tuntuu
epätodelliselta jo siksikin, että veteraanien keski-ikä ylittää tänä vuonna 92
vuotta. Toisaalta tilastojen mukaan Suomessa oli vuoden 2015 lopussa noin 8000
asunnotonta, mutta todellisen luvun uskotaan olevan suurempi. Myös
huoltosuhteen heikentymisestä johtuvaa vanhustenhoidon alennustilaa valitetaan
mielipidepalstoilla ja iltapäivälehtien otsikoissa yhtenään.
Nainen yksin on
kertoo sukupuolten välisestä eriarvoisuudesta. Alice Cooperin kantaesittämän
kappaleen alkuperäisversio Only Women
Bleed käsittelee perheväkivaltaa. Hectorin suomennoksessakin mies pitää
naista valtansa alla pakottaen tämän luopumaan työstään lasten hankinnan takia.
Nainen jää kotiin yksin ilman tukea miehen tehdessä mitä haluaa – ”mies juo ja
tulee jos on tullakseen”. Nainen ei kykene kuromaan umpeen välimatkaa mieheen,
mutta musiikissa tapahtuu nousu ja voimaantuminen jousiorkesterin tahdissa.
Lopussa intensiteetti pienenee taas, mutta sanoituksessa tapahtuu läpimurto
vapauteen: ”Kun nainen murtuu, mies jäädä saa.” Tietyn rajan ylittyessä nainen
siis hylkää miehen tavalla tai toisella. Naisten asema suomalaisessa yhteiskunnassa
on toki parantunut vuosikymmenten kuluessa, mutta näin ei suinkaan ole kaikissa
kulttuureissa ja yhteiskunnissa. Sitä paitsi nyky-Suomessakaan naisten palkat
eivät yllä miesten vastaavien tasolle, perhevapaista suurimman osan käyttävät
edelleen naiset ja tästä syystä nuoren naisen palkkaaminen on työnantajalle
riski; monilla naisvaltaisilla aloilla työsuhteet jäävät silpuksi, eikä nainen
ehkä tule toimeen omalla eläkkeellään sen ajan koittaessa. Vieläkin
perheväkivallan uhri on useimmiten nainen. Täydelliseen tasa-arvoon on siis
edelleen matkaa.
Neljä kappaletta, neljä siloittelematonta tarinaa
huono-osaisista ihmisistä; osittain vielä erittäinkin ajankohtaisia
kertomuksia. Ryhmä on niin vahva kuin sen heikoin lenkki, joten onko
yhteiskunnalla varaa hylätä yhtään jäsentään tämäntyyppisten traagisten tositarinoiden
päähenkilöiksi? Sitä miettiköön kukin tahollaan. Seuraavassa kirjoituksessa joskus
lähitulevaisuudessa pohdin siis albumin sanoituksiltaan monimielisempiä
lauluja, joissa kuvat ja tunnelmat vaihtuvat postmodernilla kiihkeydellä
välittäen yhtä kaikki dystopisia painajaisnäkyjä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti