Olen viettänyt nyt puolitoista vuotta Lahden
Veteraanisoittokunnan bassopasunistina. Kun siirtyy musiikkiopiston
Junioripuhaltajista Veteraanisoittokuntaan, voi pohtia, jäikö jokin vaihe
väliin, vaan mitäpä tuosta. Sitä paitsi ennen Junioripuhaltajia tuli soitettua
opiskeluaikana niin Porin VPK:n soittokunnassa, Porin Nuorisosoittokunnassa
kuin Turun yliopiston sinfoniettakokoonpanossakin. Torvisoitolla eli
korrektimmin ilmaistuna puhallinmusiikilla on Suomessa kunniakkaat perinteet –
vajaa vuosisata sitten lähes joka kylällä ja tehtaalla oli vähintään oma
vaskiseitsikko. Nykyään puhallinyhtyeet ovat harvemmassa, mutta uhanalaisesta
ilmiöstä ei sentään voi puhua.
Jokainen orkesteri ilmentää sille ominaisia piirteitä, jotka
kumpuavat mahdollisesti muun muassa taustaorganisaatiosta (oli se sitten
oppilaitos, kyläyhdistys tai muu järjestö), paikallisuudesta, aatteesta sekä
soittajien taustoista ja iästä. Opiskelijaorkestereissa vaihtuvuus on tiuhaa,
kun taas aikuisten harrastusporukoissa ydinjoukko voi säilyä samana
vuosikymmeniä. Perinteikkäiden soittokuntien toimintaan iskostuu usein ajan
mittaan sen lajin hiljaista tietoa, joka uudelle tulokkaalle valkenee
vähitellen ja joskus kantapään kautta; esimerkiksi silloin, kun kokelaan
ensimmäisellä keikalla selviää, että vaikka harjoituspaikalla on
nuottitelineet, keikoille pitää ottaa oma mukaan. Kertomatta jättäminen ei ole
konkarien ilkeämielisyyttä, vaan automaatioksi tallentunut tapa, josta kukaan
ei ole muistanut mainita etukäteen. Lohdullista kyllä tulokasta ei rangaista
tietämättömyydestä. Tapakulttuurin omaksuminen ottaa aikansa jo varastosta
kaiveltujen nuottimappien järjestelyn suhteen, mutta tämän vaiheen voi mieltää
kulttuuriseksi initiaatioriitiksi, jossa yhteisöön hyväksytään uusi jäsen.
Kannustavassa ilmapiirissä tulokas kasvaa nopeasti täysivaltaiseksi jäseneksi.
Viime vuonna 40-vuotista taivaltaan juhlistanut
Veteraanisoittokunta on Suomen ainut sotaveteraanijärjestöjen alaisuudessa
toimiva puhallinorkesteri. Soittokunta viihdyttää musiikillaan niin veteraaneja
kuin muitakin halukkaita kuulijoita, eikä soittajan tarvitse olla
sotaveteraani. Mainittakoon tosin, että jonkun kerran sain keikalla kuulla
yleisön edustajan taholta irvailua aiheella ”sähän se varsinainen veteraani
oletkin”. Itse asiassa yhtään veteraania ei enää ole mukana, mutta ihmekös tuo,
kun sotiemme veteraanien keski-ikä alkaa olla 92 vuotta. Soittokunnan nimi
puoltaa yhä paikkaansa, koska esiintymisistä huomattava osa toteutuu alueen
veteraanitilaisuuksissa. Orkesteri on pienehkö, noin 20 soittajan muodostama
joukko, jossa jokainen yksittäinen muusikko huomataan ja tunnetaan.
Veteraanisoittokunnan riveistä satunnaisotannalla poimittu
muusikko on melko todennäköisesti yli 70-vuotias mies. Ylemmyydentuntoisesta
herrakerhosta ei suinkaan ole kysymys, sillä mukana on myös naisia eikä
ikärajoja aseteta. Itse päädyin soittokuntaan jättämällä sosiaalisen median
puhallinorkesterisivulle ilmoituksen ”nastolalainen bassopasunisti etsii Lahden
alueelta mielellään jo aikuisempaa soittoporukkaa” – ja sitähän saa, mitä
tilaa. Junioripuhaltajissa olo oli alkanut tuntua vanhalta, kun orkesterin
seuraavaksi vanhin soittajakin oli useita vuosia nuorempi kuin
allekirjoittaneen auto. Lisäksi tuli paineita hyvän esimerkin näyttämisestä.
Veteraanisoittokunnassa poistui se stressi; vastuu oikeasti aikuisen mallista
on muilla, eikä sanojaan tarvitse varoa – huumori on (yli)kypsynyt jo sille
tasolle, että mahdolliset huonot vaikutteet on omaksuttu aikoja sitten. Ikä ei
ole puhallinsoittajien piireissä yleensäkään erityisen oleellinen tekijä.
Ainakaan monet vaskipuhaltajat eivät kai koskaan kasva täysin aikuisiksi. Se
kuuluu homman luonteeseen.
Oma orkesteri merkitsee puhallinsoittajalle paljon.
Mielenkiintoinen ohjelmisto, innostava kapellimestari ja monipuoliset
keikkamahdollisuudet ovat toki huomionarvoisia motivaatiotekijöitä, mutta nostaisin
kaikkein tärkeimmäksi muuttujaksi yhteishengen: Oma orkesteri on se, jossa saa
kokea olevansa tärkeä. Siellä kannustetaan. Siellä kaivataan silloin, kun on
poissa. Siellä saa olla oma itsensä myös huonona päivänä. Joskus hyväksyntä on
tärkeämpää kuin musiikilliset haasteet. Jälkimmäisiä voi itse tehdä itselleen,
mutta joukkoon kuulumiseen tarvitaan se joukko. Aikuisten harrastuspiirissä
itsetarkoitus ei liene uralla eteneminen, vaan mielekäs tekeminen mukavassa
porukassa.
Lapinlahden lintujen kappaleessa Miksi surisin lauletaan: ”Vaan miksi surisin? Aina kun nään meidän
orkesterin, tiedän voi käydä vielä huonommin, kauhean paljon huonommin.” Laulun
idea on varsin ironinen, mutta edellämainitun pätkän voi tulkita lempeämminkin
– jos muusikolla yleensä on orkesteri, johon kuulua, asiat voisivat olla huomattavasti
kehnomminkin. Ainahan on kyse siitä, mihin vertaa. Jos orkesteri tuntuu omalta,
ei jää yksin. Ihmisellä on perustava tarve kuulua johonkin ja kokea olevansa
tärkeä. Muun muassa siksi Suomi tarvitsee harrastajasoittokuntiaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti