Konserttiarvio. Sinfonia Lahti Sibeliustalossa 13.10.2016.
Dima Slobodeniouk, kapellimestari. Martin Grubinger, lyömäsoittimet. Corigliano
– Prokofjev.
Lahden kaupunginorkesterin tuore ylikapellimestari Dima
Slobodeniouk aloitti kautensa mielenkiintoisissa merkeissä. Normaalista
järjestyksestä poiketen Slobodeniouk käynnisti konsertin leppoisilla
avaussanoilla toivottaen yleisön tervetulleeksi, mainitsi ohjelmiston teosten
saavan nyt ensiesityksensä Suomessa ja siirsi sitten puheenvuoron
itävaltalaiselle lyömäsoitinsolisti Martin Grubingerille, joka puolestaan
esitteli mittavaa lyömäsoitinarsenaaliaan, vitsaili ja kuvaili amerikkalaisen John
Coriglianon pian esitettävän lyömäsoitinkonserton (2008) kolmea taitetta. Nimeä
Conjurer kantavan konserton
ensimmäinen osa on omistettu puisille lyömäsoittimille kuten marimballe ja
ksylofonille, toinen taite metalli-instrumenteille kuten putkikelloille ja
symbaaleille, ja kolmas kalvosoittimille eli erilaisille rummuille. Grubinger
kuvaili ensimmäisen taitteen tunnelmaa afrokuubalaiseksi, toista äänimaisemiksi
ja kolmatta suureksi finaaliksi.
Conjurer alkaa
lyömäsoitinsoololla. Ensimmäisessä osassa on vivahteita modernista musiikista,
esimerkiksi Stockhausenin tyylistä. Rytmit ja soundit tuovat mieleen sademetsän
kuhinan ja jännittynyt vuoropuhelu solistin ja orkesterin välillä sopisi
soundtrackiksi viidakkosotaa käsittelevään elokuvaan. Toiseen osaan siirrytään
ilman taukoa – orkesterin jatkaessa soittoa solisti vain siirtyy toisen
soitinryhmänsä luo ja julistaa uuden taitteen alkavan putkikellojen tuomion
hetkestä tiedottavalla jylyllä. Tuhoa ja taistelua seuraa hartaus – musiikki ui
hitain, herkin liikkein romantiikan ajan hengessä. Eteerinen kellunta
muistuttaa Mahlerin sinfonioiden hitaita osia. Kun suvantovaihetta on kestänyt
aikansa, musiikin intensiteetti alkaa nopeasti kohota paisuen jännittäväksi
ajojahdiksi, joka huipentuu taisteluun. Sitten seuraa taas hiljaisuus, savu
hälvenee vähitellen paljastaen poltetun maan. Orkesterin vielä maalaillessa
tätä maisemaa vallan ottaa solisti ilmoittaen viimeisen osan alkaneen –
komentava rummutus kertoo uuden maailmanjärjestyksen koittaneen. Orkesteri
kommentoi ihmeissään kohahdellen ja vingahdellen voimakasta, hektistä ja
alkukantaista paukutusta, jolloin musiikki saa Stravinskin Kevätuhrin piirteitä. Vielä koittaa vaarallinen hiljaisuus kuin
lumivyöryn edellä. Sitten vyöry lähtee etenemään synnyttäen levottomuuksia ja
epäjatkuvuuksia orkesterissa. Huipennus on meluisa ja kaoottinen. Lopputulos on
särmikäs kuin itse historia.
Ennakko-odotukseni Conjurerin
suhteen eivät olleet kovin korkealla, vaikka kriitikot ilmeisesti ottivatkin
aikanaan teoksen kiittäen vastaan; säveltäjä itse on maininnut suhtautuneensa
varauksella lyömäsoitinkonserton laatimiseen pitäen ajatusta lyömäsoittajasta
pääosassa kamalana. Lyömäsoitinkonsertoilla onkin usein kiusallisesti tapana
luvata enemmän kuin mitä ne kykenevät antamaan – mittavasta soitinkattauksesta
huolimatta lopputulos saattaa latistua tyhjänpäiväiseksi, atemaattiseksi
kilistelyksi ja kolisteluksi. Conjurerin
kohdalla näin ei käy – reilun puolen tunnin mittaisen konserton imu säilyy ja
eri ryhmiin kuuluvat lyömäsoittimet antavat kullekin taitteelle omaleimaisen sävyn.
Konserton seuraaminen tarjosi yhtä lailla visuaalisen kuin auditiivisenkin
elämyksen – Grubingerin ilmeikäs, suorastaan tanssillinen kehonkieli lisäsi
oman tenhonsa jo muutoinkin vaikuttavaan kokonaisuuteen. Grubingerissa on
selvästi show-miehen vikaa, niin loistava oli esitys. Innostunut yleisö vaati
solistilta vielä encoren. Marimballa esitetty koraali soi niin pehmeän
lämpimästi mieltä värisyttäen, ettei voi muuta kuin kysyä: Miksei näitä
koraaleja esitetä aina marimballa?
Konsertin jälkimmäisellä puoliskolla kuultiin sarja Sergei
Prokofjevin uralilaiseen kansansatuun perustuvasta baletista Kivinen kukka. Vuonna 1953 kantaesitetty
baletti jäi säveltäjänsä viimeiseksi lajissaan. Prokofjev mainitaan
merkittävänä balettimusiikin uudistajana, joskin on huomautettu myös, että
säveltäjän baletit toimivat usein paremmin juuri konserttisarjoina, koska
musiikillinen aines on niin ”tiheä, itsenäinen ja kerronnallisesti valmis”. Kivinen kukka –sarjassa voikin kuulla
monenlaisia aineksia. On vakavan juhlavia kohtauksia, arkielämän draamankaaria,
kiireisiä juoksutuksia ja salamyhkäistä hiiviskelyä, iloista tohinaa ja
epävarmaa vaihtoehtojen pohdiskelua. Tunnekirjo vaihtelee melankoliasta
riemuun. Prokofjevin neoklassinen tyyli on varsin tunnistettava ja viihdyttävä,
vaikkeivät teemat helposti jääkään mieleen. Orkesteri tavoitti mainiosti juuri
oikean soundin – Prokofjevin musiikki vaatii mehevän, silti kepeähkön ja rapean
soinnin.
Slobodenioukin kauden avaus oli kaikkineen ihastuttavan
rohkea veto – sinfoniakonsertti ilman sinfoniaa, molemmat teokset vähemmän kuin
vuosisadan vanhoja. Lyömäsoitinkonsertto ohjelmistossa saattaa olla riskialtis
valinta, mutta tällä kertaa yleisö ihastui itävaltalaissolistin esitykseen. Uusi
ylikapellimestari on tutustunut Sinfonia Lahteen jo 15 vuotta sitten, joten
uudesta tuttavuudesta ei varsinaisesti voida puhua. Yhteistyö johtajan ja
orkesterin välillä tuntuu toimivan hienosti. Slobodenioukin kaudelta tekee
mieli odottaa enemmänkin rohkeita, raikkaita taiteellisia valintoja – sekä orkesterin
että kapellimestarin kyvyt kun tuntuvat siihen riittävän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti