Konserttiarvio. Nastola
soi sinfoniaa. Sinfonia Lahti Kukkasen koululla 31.5.2016. Tomas
Djupsjöbacka, kapellimestari. Kuusisto – Nielsen – Mozart.
Lahden kaupunginorkesterin sinfoniettakokoonpano tarjosi
ilmaiskonsertin nastolalaisille kesäisen illan ratoksi. Kukkasen yläasteen koivuin
ja kukkasin koristeltuun saliin saapuikin varsin kiitettävän kokoinen, ehkä
noin 200-henkinen, joukko eri-ikäisiä nastolalaisia musiinystäviä. Enemmänkin
olisi vielä mahtunut. Konserttiyleisön toivotti tervetulleeksi orkesterin
intendentti Teemu Kirjonen, minkä jälkeen kapellimestari Djupsjöbacka kirkuvanoransseissa
lenkkareissaan vastasi teosten esittelyistä.
Alkusoittona kuultiin Jaakko Kuusiston alkujaan kvartetoksi
säveltämä Wiima, jonka teeman
esittelevät poikkeuksellisesti kakkosviulut. Teos alkaa jousien levottomalla
kuhinalla, joka tuo mieleen 1900-luvun puolivälin modernin musiikin. Bassojen
jyrinä erottuu vahvasti, kenties osittain akustiikasta johtuen, mutta
vähitellen teema nousee esiin ja tunnelma siirtyy modernia aikaa taaemmas.
Temaattinen aines muistuttaa Richard Straussin sinfonisia runoja runsaassa
soinnissaan ja sankarillisuudessaan. Mukaan kuitenkin sekoittuu modernin
musiikin levoton tuiverrus. Lopuksi viima vaikuttaa tyyntyvän, mutta ei
sittenkään – alun jousikihinä kohoaa jälleen ja ympyrä sulkeutuu. Teos on
tyylillinen sekasotku postmoderniin tapaan, mutta sellaisenaan erittäin
mielenkiintoinen ja antoisa, kunhan tyyleistä tietää vähänkin.
Seuraavaksi siirryttiin tanskalaisen Carl Nielsenin
kolmiosaiseen, ohjelmalliseen Pieneen
sarjaan, jonka lahtelaiset olivat kaivaneet arkistoistaan esitettyään sen
viimeksi vuonna 1968. Haikeassa, laahaavan kaihomielisessa preludissa meren hengettäret kärsivät elinikäistä rangaistustaan.
Välissä tuska leimahtaa kirvelevämmin, kunnes rauhoittuu taas surumieliseen
alistumiseen. Romanttisen tyylin mukaisesti tuskakin on katkeransuloisen
kaunista. Toinen osa intermezzo
puolestaan kulkee kevyemmin valssipoljennossa, joskin melko sovinnaisesti.
Pienet leikkisyyden häivähdykset tasoittavat tiettyä pohjoista
vakavamielisyyttä, joka kuitenkin erottuu leimallisena – tämä ei ole keski- tai
eteläeurooppalaista kepeää hovivalssia, vaan pidättyväisempien
pohjoismaalaisten juhlatanssi. Finaaliosa herää raskaasti ja vakavin ilmein
kehittyäkseen juhlavaksi soinniksi. Djupsjöbacka kuvaili osaa ”bakkanaaliksi”,
mutta musiikki ei tunnu henkivän niinkään pakanallisen viinin ja
hedelmällisyyden jumala Bacchuksen hedonististen pitojen iloja kuin muodollisen
arvokkaita sukujuhlia, joiden kuluessa riidellään perinnöistä ja kyräillään
vanhoja kaunoja muistellen.
Konsertin lopuksi saatiin kevyttä klassista Mozartin 29.
sinfonian muodossa. Ensimmäisen osan (allegro
moderato) iloisen pirskahteleva teema toistaa itseään juurikaan
kehittymättä. Andante-osa keinuu
rauhallisesti ja sallii kuulijan unohtua ajatuksiinsa, mutta liikkuu
pikkusievän kitchin rajoilla, miltä ainoastaan orkesterin taituruus ja
kapellimestarin erittäin ilmeikäs johtmistapa kykenivät pelastamaan. Menuetin piristys ovat lähes
humoristisesti aihettaan purskauttelevat puhaltimet. Finaali allegro con spirito jatkaa kepeää
klassismin linjaa, mutta tarjoaa edeltäviä osia hieman enemmän painokkuutta ja
juhlavuutta. Silti samat teemat nokittelevat toisilleen kerran toisensa
jälkeen, mikä on Mozartin varhaisteoksille ja klassismille ylipäätään tavallista
– temaattista sisältöä on vähän, mutta sen ympärille on kääritty runsaasti
röyhelöitä, jotka kuitenkin epäonnistuvat peittämään sen, että oikeastaan
toistetaan jo moneen kertaan kuultua. Toisaalta tulee muistaa, että klassismin
sinfoniat olivat omana aikanaan iskelmää; myrsky ja vimma tulivat musiikkiin
vasta romantiikan myötä. Orkesteri soi hienosti, mutta muuta mieleenpainuvaa
Mozartin 18-vuotiaana säveltämässä sinfoniassa ei ollutkaan.
Tunnin mittainen konsertti oli miellyttävä kädenojennus
Nastolalle Lahden taholta. Kukkasen koulun liikuntasalin akustiikkakin toimi
yllättävän hyvin tähän tarkoitukseen, vaikka bassolinja ehkä Wiimassa korostuikin tarkoitettua
enemmän. Kyynikkona tosin väkisinkin pohtii, jääkö orkesterin ensivierailu
Nastolaan myös viimeiseksi. Toivottavasti ei.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti