Konserttiarvio. Sinfonia Lahti Sibeliustalossa 16.4.2015. Julian
Rachlin, kapellimestari ja sooloviulu. Mozart – Mendelssohn – Beethoven.
Illan ohjelma oli hyvin perinteinen eli klassis-romanttinen.
Mainoksissa hehkutettu viulusolisti Julian Rachlin toimi samalla konsertin
kapellimestarina, eikä valinta suinkaan ollut huono. Huomautettakoon tosin,
että Mendelssohnin viulukonserton aikana kaksoisrooli johti melko teatraalisiin
eleisiin, mutta onneksi ne rajoittuivat teoksen musiikillisestikin
vauhdikkaimpiin kohtiin. Ennen konserttoa kuultiin Mozartin Figaron häät –alkusoitto, jonka kuvaus
käsiohjelmassa osui naulan kantaan: ”Eloisa, raikas ja loistelias alkusoitto luo
kotoisen touhun ilmapiirin.” Lyhyehkö, helppotajuisen klassisen musiikin
ikihitteihin lukeutuva kepeä alkusoitto oli vauhdikkaassa elämänilossaan lähes
operettimainen. Keveästä tyylistä ja melko yksinkertaisesta soitinnuksesta
huolimatta orkesterin soundi kantoi muhkean tuttavallisena.
Felix Mendelssohnin viulukonsertto edustaa varhaista
romantiikkaa parhaimmillaan. Ensimmäisen osan alussa sooloviulu soi kaipuutaan suorastaan
slaavilaisella tai ehkä mustalaisviulua henkivällä soundilla. Tunnelma huokui
herkkyyttä miltei pateettisuuden rajoille niitä kuitenkaan ylittämättä.
Soolossa saatiin kuulla ärhäkämpääkin värinää, minkä jälkeen musiikkia
luonnehti vahva eteenpäin menemisen vaikutelma. Toinen osa, johon kolmas osa
saumattomasti sitoutui, toimi suvantovaiheena – kiireetön, nostalginen musiikki
herätti mielikuvan tyynestä kesäillasta järven rannalla. Sitten syntyi uutta,
intomielistä säpinää, joka yltyi lähes maaniseksi. Kokonaisuus oli erittäin
miellyttävä ja ymmärrettävä. Jopa soolo-osuus kuulosti aidolta musiikilta;
harmillisen usein viulukonserttojen soolokohdat muistuttavat etydeitä eli
harjoituskappaleita teemattomassa teknisyydessään. Mendelssohnin konserton
tulkinta upposi yleisöön, joka osoitti suosiotaan seisten vaatien solistilta
vielä encoren. Lisänumerona kuultiin verkkainen, mietteliäs ja seesteinen
pikkukappale.
Väliajan jälkeen nautittiin vielä annos varhaisromantiikkaa
Beethovenin seitsemännen sinfonian muodossa. Ensimmäinen osa (Poco sostenuto – Vivace) toimi kuin
suuri moottori – sen käynnistymistä kylmiltään edeltää muutama yskäisy, mutta
kerran käynnistyttyään se hyrrää tasaisesti ja ottaa kierroksia vaivatta. Näitä
käynnistyksiä tuli osan aikana useampikin, ja yleensä hetken
kaupunkiajosukkulointia seurasi kiihdytys avoimelle moottoritielle vapauden
hurmassa. Musiikissa oli kaikkineen havaittavissa hyvä neliveto. Sinfonian
toinen osa lienee sen tunnetuin. Esitysmerkinnästä Allegretto (”kevyesti”) huolimatta yksinkertaisessa, pidätellyn
vähäeleisessä teemassa on surumielistä painokkuutta. Alun surumarssin jälkeen
seuraa perussävyltään optimistisempi, kirkkaampi ja leijuvampi taite, jonka
jälkeen paluu alkuperäiseen teemaankaan ei tunnu yhtä raskaalta – musiikin
kudokseen on tullut toivoa, että elämä voittaa. Kolmannen osan scherzo
tuntuukin juhlistavan elämää iloisessa riehakkuudessaan, joka hieman rauhoittuu
trioon tultaessa, mutta pysyy edelleen hyväntuulisena. Finaaliosassa meno
kiihtyy huimaksi ikiliikkujamaiseksi ilotulitukseksi. Käyrätorvet kajauttelevat
iloisia jahtikutsujaan ja uskomaton flow kantaa viimeiseen ääneen asti. Tämän
esityksen jälkeen orkesteriltakin saatiin kuulla encore, jonka jouset
pizzicatona eli näppäillen loihtivat ilmoille. Kaiken kaikkiaan konsertti jätti
hyvälle mielelle – sopivan kevyt ja ajaton ohjelmisto istui hienosti huhtikuiseen
iltaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti